Af Thorstein Thomsen
Billedbog med digte, der snor sig over siderne som røde cirkler. Cirkeldigte har ingen begyndelse og ingen ende, men kan læses højt i det uendelige.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTankevækkende og sjove digte, hvor den runde form og indholdet understøtter hinanden på fineste vis. Digtene kan inddrages i danskundervisningen på alle trin, men vejledningen og opgaverne i overlayet er målrettet mellemtrinnet. Der er fokus på de enkelte modaliteters betydning (digt, illustration, oplæsning) og deres multimodale samspil. I overlayet er der sat links ind til forfatterens musikalske oplæsninger af digtene.
De meste danskfagligt interessante cirkeldigte handler om de tanke- og handlemønstre, som mennesker kan gå rundt i. De er udvalgt i overlayet. Det er interessant at tale om, hvad der skal til for at bryde de onde cirkler.
Det er oplagt at lade eleverne selv skrive cirkeldigte. De kan fx skrive dem på en paptallerken. I vejledningen er der billeder af elevproduktioner.

MitCFU
-
CFU Overlay til Cirklen og andre cirkeldigte der aldrig starter og slutter, fordi det er ...
I overlayet er der opgaver til en fælles undersøgelse af cirkeldigtet Tykke Filip på s. 8, som tager udgangspunkt i en socialsemiotisk tilgang. Der er opgaver til det skreven digt, illustrationen og forfatterens oplæsning, som der er linket til. Der er også spørgsmål til betydningen og karakteren af modaliteternes samspil. Ideen er at eleverne via den fælles stilladserede analyse klædes godt på til selv at lave en analyse af et andet digt bagefter. Der er således tilsvarende opgaver til digtene på s. 12, 17, 18, 25 og 26, som alle omhandler mentale tankemønstre, som går i ring. Ideen er at eleverne i mindre grupper arbejder selvstændigt med disse opgaver og efterfølgende præsenterer dem for hinanden.
-
Dansk