Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Billedbog
Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Dansk
Fremstilling
Kompetencer
Fremstilling og produktion
Dansk
Kommunikation
Mundtlighed
Drama
Dansk
Temaer
Ensomhed
Dansk
Temaer
Kærlighed

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  0. til 2. klasse Billedbog  e-bog 
Huskeseddel:
Emma




Ib er et æg

Indholdsbeskrivelse:
Hver morgen pakker Ib sit hoved ind i håndklæder og en tehætte. Hans hoved er nemlig et æg, og han skal hele tiden passe på, at det ikke går i stykker. Men så møder han Sif. Hun passer ikke på noget.

Andre formater:
Findes også som bog


Pædagogisk note:

Louise Skovbjerg
Tænk, hvis dit hoved var et æg og kunne gå i stykker når som helst. Hvordan tror du, det ville være at spille bold med de andre børn? Eller gå en tur i skoven, hvor der falder kogler ned fra træerne? Det ved Ib alt om, for hans hoved er nemlig et æg.
Hver morgen pakker han sit hoved ind i et håndklæde og en tehætte, så det ikke skal gå i stykker. Han pjækker fra idræt i skolen, og i skoven går han med paraply for ikke at få grankogler i hovedet. Men så møder han Sif.
Ib er et æg er en smuk fortælling om utryghed, venskab, forelskelse og personlig udvikling. Siderne er en guldgrube af detaljer, og Lisa Aisato gør brug af både fugle- og frøperspektiver, hvilket forstærker fornemmelsen af at være Ib.
Billedbogen egner sig godt til dialogisk læsning, men gerne med en før-før fase, hvor underviseren f.eks. medbringer et æg og et kogt æg, som lægger op til en samtale om skrøbelighed. "Hvad sker der, hvis ægget falder ned på gulvet fra en meters højde?" (Prøv med skål under ægget). "Hvordan føles et hårdkogt æg, som er pillet?" (prøv at klemme på det pillede æg og vis eleverne, hvor blødt det er). Samtale med eleverne om forskellen på de to variationer af æg.
Herefter oplæsning af bogen:
1. Bogen præsenteres for eleverne (kig på forside, bagside, og illustrationer).
Stil spørgsmål til elevernes forventninger til bogen: "Hvad tror I, at den handler om?"
Bogen læses uden afbrydelser.
2. Hele bogen læses igen - nu med afbrydelser. Stil spørgsmål og leg undervejs i læsningen - "spændende ord", rim, find lyde og bogstaver m.m.
Eleverne skal genfortælle handlingen.
3. Bogen læses igen, både af oplæser og elever som "legelæsning" og med afbrydelser.
Eleverne vurderer bogen: "Hvad kunne I godt lide", "Hvad kunne I ikke lide?"
Der arbejdes med fortolkning: Tegning, dramatisering og find 5 vigtige ord.
En vigtig pointe er at huske på, at netop fordi man ser anderledes ud, har man måske særligt brug for at blive behandlet som alle andre.

Sprog:
  • Dansk
  • Norsk (orginal)

Klassetrin:
0. til 2. klasse.

Antal i afdelinger:
  • Ubegrænset antal
Udgiver: Vild Maskine
Udgivelsesår: 2022
CFU ID nr.: CFUEBOG1127185
ISBN: 9788772272344
DK5:
Oversætter: Hugin Eide
Pædagogisk note: Louise Skovbjerg





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...