HistorieLab
To dilemmaspil til anvendelse i udskolingen om henholdsvis efterspillet til Krystalnatten i Tyskland i 1938 og massakren i Rwanda i 1994.
Sættet indeholder (2 elementer)
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetVi kender de tyske jøders forfærdelige skæbne efter Krystalnatten mellem 9. og 10. november 1938, og vi har hørt om ekstremistiske hutuers brutale massemord på tutiser i Rwanda i 1994. Men hvilke forestillinger kan tyske jøder have gjort sig om deres fremtid lige efter Krystalnatten, og hvilke prioriteringer og valgmuligheder havde centrale aktører for at kunne forhindre, at konflikten i Rwanda udviklede sig til et folkemord?
Disse spørgsmål får eleverne mulighed for at leve sig ind i og forholde sig til i to historiske scenarier, "En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten 1938-1939" og "Rwanda 1994 - Borgerkrig eller folkedrab?" der er udformet som dilemmaspil.
Hver af spillene kan gennemføres på tre-fire lektioner, og kan anvendes både i 8.-9. klasse og ungdomsuddannelserne.
-
Historie
-
Historiebrug
-
Kronologi og sammenhæng
-
Jens Aage Poulsen
Marianne Dietz