Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Historiske scenarier som dilemmaspil
Materialesæt
Historiske scenarier som dilemmaspil
7.-10. klasse

HistorieLab

To dilemmaspil til anvendelse i udskolingen om henholdsvis efterspillet til Krystalnatten i Tyskland i 1938 og massakren i Rwanda i 1994.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Vi kender de tyske jøders forfærdelige skæbne efter Krystalnatten mellem 9. og 10. november 1938, og vi har hørt om ekstremistiske hutuers brutale massemord på tutiser i Rwanda i 1994. Men hvilke forestillinger kan tyske jøder have gjort sig om deres fremtid lige efter Krystalnatten, og hvilke prioriteringer og valgmuligheder havde centrale aktører for at kunne forhindre, at konflikten i Rwanda udviklede sig til et folkemord?
Disse spørgsmål får eleverne mulighed for at leve sig ind i og forholde sig til i to historiske scenarier, "En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten 1938-1939" og "Rwanda 1994 - Borgerkrig eller folkedrab?" der er udformet som dilemmaspil.
Hver af spillene kan gennemføres på tre-fire lektioner, og kan anvendes både i 8.-9. klasse og ungdomsuddannelserne.

Forfatter
Astrid Danielsen
Jens Aage Poulsen
Marianne Dietz
Pædagogisk note
Astrid Marie Møller Danielsen
Udgiver
HistorieLab
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
9 005 218 9
Fysisk beskrivelse
1 kasse