Tilbage
Den, der lever stille
Regner Grasten Filmproduktion med støtte fra Det Danske Filminstitut, FilmFyn, DR
Den unge forfatter Leonora Christina Skov tager afstand til sine forældre efter en meget dysfunktionel opvækst. Da hun på landsdækkende tv finder ud af, at hendes mor er kommet på hospice med uhelbredelig brystkræft, bliver hun suget ind i et virvar af følelser og barndomsminder, som får hende til at tvivle på, hvad der er virkelighed og fantasi.
Efter moderens død skriver hun historien om sit liv med - og uden moderen. Moderen som aldrig ville acceptere, at hendes datter er lesbisk.
10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
Regner Grasten Filmproduktion med støtte fra Det Danske Filminstitut, FilmFyn, DR
Den unge forfatter Leonora Christina Skov tager afstand til sine forældre efter en meget dysfunktionel opvækst. Da hun på landsdækkende tv finder ud af, at hendes mor er kommet på hospice med uhelbredelig brystkræft, bliver hun suget ind i et virvar af følelser og barndomsminder, som får hende til at tvivle på, hvad der er virkelighed og fantasi.
Efter moderens død skriver hun historien om sit liv med - og uden moderen. Moderen som aldrig ville acceptere, at hendes datter er lesbisk.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetFilmatiseringen afviger på mange måder fra Leonora Christina Skovs roman, som er forvandlet til en blanding af græsk tragedie og et surrealistisk mareridt. Filmen er særligt velegnet i 10. klasse og på ungdomsuddannelserne, hvor den kan indgå i tematisk arbejde om familier. Der er udarbejdet en kapitelmærkning til filmen, som blandt andet har fokus på rollerne i familien, filmens overnaturlige elementer, de mange flashbacks samt centrale genstande, der har betydning for karakterernes indbyrdes forhold.
Den, der lever stille
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:01:33
00:01:33
Rollerne i familien (SLUT 10:00)
I denne forholdsvis lange scene får vi de grundlæggende roller i familien på plads. Tegn en trekant, og skriv personernes navne i hver spids. Tænk over, hvilken vej trekanten skal vende: Er der fx et eller flere navne, der skal placeres over de andre? Er der navne, der skal være på linje med hinanden? Giv nu, de tre personer en rolle, og skriv dem under navnet (en rolle kunne fx være: offer, dommer, anklaget, syndebuk, yndlingsbarn, udstødt, mobbeoffer osv.). Find også konkrete replikker eller handlinger fra åbningsscenen, som kan bakke jeres valg af rolle op. Skriv også dem i trekanten.
I denne forholdsvis lange scene får vi de grundlæggende roller i familien på plads. Tegn en trekant, og skriv personernes navne i hver spids. Tænk over, hvilken vej trekanten skal vende: Er der fx et eller flere navne, der skal placeres over de andre? Er der navne, der skal være på linje med hinanden? Giv nu, de tre personer en rolle, og skriv dem under navnet (en rolle kunne fx være: offer, dommer, anklaget, syndebuk, yndlingsbarn, udstødt, mobbeoffer osv.). Find også konkrete replikker eller handlinger fra åbningsscenen, som kan bakke jeres valg af rolle op. Skriv også dem i trekanten.
02
00:51:40
00:51:40
Den lille pige (SLUT 53:35)
Filmens handlingsforløb afbrydes indimellem af nogle grovkornede håndholdte optagelser og en ca. 8/10-årig pige, der færdes rundt på hospicet. Hvad tænker I om de optagelser og den lille pige? Hvilken rolle spiller hun i historien? Skriv alle jeres hypoteser op på tavlen, og vend tilbage til dem, når filmen er slut. Er I blevet klogere på pigens rolle?
Filmens handlingsforløb afbrydes indimellem af nogle grovkornede håndholdte optagelser og en ca. 8/10-årig pige, der færdes rundt på hospicet. Hvad tænker I om de optagelser og den lille pige? Hvilken rolle spiller hun i historien? Skriv alle jeres hypoteser op på tavlen, og vend tilbage til dem, når filmen er slut. Er I blevet klogere på pigens rolle?
03
01:01:18
01:01:18
Gitte Hænning: Giftes med farmand (1:02:22)
Gitte Hænning besøger hospice for at underholde de syge og deres pårørende. Hun synger sangen "Giftes med farmand". Find den fulde sangtekst på nettet, og læs eller syng den højt i klassen. Hvad bidrager netop denne sang med i historien?
Gitte Hænning besøger hospice for at underholde de syge og deres pårørende. Hun synger sangen "Giftes med farmand". Find den fulde sangtekst på nettet, og læs eller syng den højt i klassen. Hvad bidrager netop denne sang med i historien?
04
01:12:22
01:12:22
Flashbacks (SLUT 1:13:10)
Flashbacks bliver brugt i mange film og kan fx fortælle om, hvorfor en situation er, som den er, eller hvorfor en person opfører sig, som han/hun gør. Ved hjælp af flashbacks kan vi stykke hele historien sammen bid for bid. Et flashback kan også være en erindring set fra en bestemt persons synsvinkel. Giv eksempler på filmens brug af flashbacks, og forklar hvorfor netop disse erindringsglimt er vigtige for at forstå Leonora i filmens nutid.
Flashbacks bliver brugt i mange film og kan fx fortælle om, hvorfor en situation er, som den er, eller hvorfor en person opfører sig, som han/hun gør. Ved hjælp af flashbacks kan vi stykke hele historien sammen bid for bid. Et flashback kan også være en erindring set fra en bestemt persons synsvinkel. Giv eksempler på filmens brug af flashbacks, og forklar hvorfor netop disse erindringsglimt er vigtige for at forstå Leonora i filmens nutid.
05
01:18:52
01:18:52
Genstande med betydning (SLUT 1:20:29)
Den 3. dims kalder vi de genstande, der optræder mellem filmens karakterer, og som har betydning for filmens handling – fx et mystisk brev, en punkteret cykel eller en tabt taske. Disse genstande udstyres med en særlig betydning, I dette klip spiller en række genstande en fremtrædende rolle. Hvilke genstande lægger I særligt mærke til, og hvordan opfatter I dem?
Den 3. dims kalder vi de genstande, der optræder mellem filmens karakterer, og som har betydning for filmens handling – fx et mystisk brev, en punkteret cykel eller en tabt taske. Disse genstande udstyres med en særlig betydning, I dette klip spiller en række genstande en fremtrædende rolle. Hvilke genstande lægger I særligt mærke til, og hvordan opfatter I dem?
06
01:27:48
01:27:48
Rollerne skifter (SLUT 1:32:03)
Denne scene er helt absurd med tider, der flyder sammen og roller, der skifter. Hvad er der på færde her? Hvis I var Leonoras ven - hvad ville I så sige til hende? Hvad vil I kalde den genre, filmen tilhører?
Denne scene er helt absurd med tider, der flyder sammen og roller, der skifter. Hvad er der på færde her? Hvis I var Leonoras ven - hvad ville I så sige til hende? Hvad vil I kalde den genre, filmen tilhører?
07
01:43:51
01:43:51
Temasætninger (SLUT)
Filmens emne er familierelationer. Men HVAD siger filmen om familier? Skriv hver især en sætning, der udtrykker filmens tanker om familie, og tag en runde, hvor I læser jeres temasætninger højt.
Filmens emne er familierelationer. Men HVAD siger filmen om familier? Skriv hver især en sætning, der udtrykker filmens tanker om familie, og tag en runde, hvor I læser jeres temasætninger højt.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-
Filmfotograf
Mia Mai Dengsø Graabæk
Forfatter til forlæg
Leonora Christina Skov
Instruktør
Puk Grasten
Manuskriptforfatter
Puk Grasten
Pædagogisk note
Mette Bechmann Westergaard
Skuespiller
Frederikke Dahl Hansen
Jens Albinus
Sarah Boberg
Jens Albinus
Sarah Boberg
Udgiver
Regner Grasten Filmproduktion med støtte fra Det Danske Filminstitut, FilmFyn, DR
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
CFUFILM1132480
Fysisk beskrivelse
107 min.
Sprog
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
107 min..