NotLoggedIndHeadline
NotLoggedIndDescriptionEt didaktiseret læremiddel til historiefaget, som omhandler kanonpunktet 1864 og dækker kompetencemålene kronologi og sammenhæng samt historiebrug. I Kronologi og sammenhæng er der gennem materialet fokus på særligt målene omkring Kronologi, brud og kontinuitet, da materialet detaljeret redegør for tiden op til krigen, selve krigens forløb, men også perspektiverer kanonpunktet.
I forhold til historiebrug arbejder bogen med reflekterende elevspørgsmål, som gør at eleverne skal forholde sig til fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger. Ligeledes kan spørgsmålene appellere til at udvikle elevernes historiske bevidsthed. Materialet kan anvendes, som det primære læremiddel omkring emnet 1864.

Forlaget skriver: Den dansk-tyske krig 1864 fik fatale følger for Danmark, og for de soldater og civile, der blev berørt.
I dette undervisnings materialeveksles der mellem kronologi og tema. Forhistorien trækkes op, fronter, slag og tilbagetrækning behandles, og der redegøres for krigens følger.
Kilder som soldaterbreve og krigens stærke billedside lægges til grund for elevernes analysearbejde. Der lægges vægt på både den nationale, international og personlige historie.
-
Historie
-
Historiebrug
-
Kronologi og sammenhæng
-
Morten Buttenschøn
Olaf Ries