Materialet indeholder
Hvad er folkeeventyr?Folkeeventyrets verdensbillede
Folkeeventyrets persontyper
Folkeeventyrets symboler
Folkeeventyrets sprog og sproglig analyse
Perspektivering og vurdering
Litteratur
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetIndeholder følgende eventyr:
Skrubtudsen
Esben Askerager
Klods-Hans (kunsteventyr)
Snehvide
Den fortryllede plysbjørn (kunsteventyr)
Kong Lindorm
Heksens briller (kunsteventyr)
Monster
Pigerne i brønden
Hvert kapitel indledes med 'TJEK ind' - læringsmål og opgaver, der sporer ind på kapitlets fokusområde.
Hvert kapitel afsluttes med 'TJEK UD' - fælles og individuelle evalueringsopgaver.
Materialet indeholder velvalgte illustrationer, skemaer og modeller.
Der indgår informationssøgning og digital produktion blandt opgaverne.
Materialet er målrettet 7.-9. klassetrin og sætter fokus på folkeeventyrets genretræk og elevernes litterære kompetencer.
Indeholder både nyere og gamle eventyr:
- Skrubtudsen
- Esben Askerager
- Klods-Hans (H.C. Andersen)
- Snehvide
- Den fortryllede plysbjørn (Lise Bidstrup)
- Kong Lindorm
- Heksens briller (Kenneth Bøgh Andersen)
- Monster
- Pigerne i brønden
I forbindelse med Fælles Mål er kompetenceområderne Læsning og Fortolkning særligt i spil.
Materialet kan med fordel bruges på 7. klassetrin, ligesom det indeholder en kort introduktion til den mundtlige prøve i dansk ved at vise et eksempel på en synopse.

Forlaget skriver: Sæt spor. Fortryllet af folkeeventyr er målrettet 7.-9. klasse og sætter fokus på elevernes litterære kompetencer og deres bevidsthed om genrens betydning i analysearbejdet. Eleverne skal læse om genren og perioden og anvende deres viden i et fokuseret analysearbejde af en række folkeeventyr. Eleverne introduceres grundigt til arbejdet med perspektivering og vurdering og præsenteres for anvendelige modeller samt eksempel på synopse.
I alle kapitler er der supplerende opgaver, hvor et bredere fokus på genren og analysearbejdet kan udfoldes.
Alle kapitler indledes med konkrete mål og forforståelsesopgaver, og hvert kapitel afsluttes med evalueringsopgaver.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kristine Traun-Terkelsen
Lars Bo Petersen
Marianne Holst Hundebøl