Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Vidensbaseret matematikundervisning ( Bind 2 )
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Vidensbaseret matematikundervisning ( Bind 2 )
3.-7. klasse [U]



Inspiration til matematikundervisning på baggrund af international matematikdidaktisk viden. I et praksisnært sprog præsenteres viden om, hvordan forskningen i matematikundervisning kan tilpasses til en dansk kontekst og bidrage til konkret matematikundervisning i grundskolen. Der fokuseres på elever i 3.-7. klasse. Henvender sig til matematikvejledere, matematiklærere, læreruddannere og lærerstuderende i matematikundervisning.


Materialet indeholder

Opbyg et klasserum til matematisk tænkning : Liljedahl
Realistisk matematikundervisning - RME : den hollandske matematikdidaktiske skole : Freudenthal m.fl.
Det unaturlige ved at regne med rationale tal : van Hoof m.fl.
Elevernes udvikling af geometrisk tænkning og forståelse : van Hieles
Fra data til didaktik i matematikundervisningen : om at bruge data til at kvalificere didaktiske valg : om data og test
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: I et praksisnært sprog peger forfatterne Adrian Rau Bull og Torben Blankholm på relevante og brugbare elementer fra internationale anerkendte matematikdidaktiske teorier, for derefter at implementere disse elementer i konkrete undervisningsforløb og forslag til matematikundervisningen i og omkring mellemtrinnet i danske skoler. Matematiklærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning. Bogen indeholder et særligt sjette kapitel om at gå fra data til didaktik i matematikundervisningen samt fem kapitler, der i hver indeholder tre dele: 1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra internationale matematikdidaktiske teorier med forklarende eksempler.2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave -og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger.3. Analyse af hvordan teorien hænger sammen med undervisningsforløb.Kapitlerne handler om teorier fra Peter Liljedahl, Hans Freudenthal m.fl., Jo van Hoof m.fl. og Van Hieles.Pernille Ladegaard Pedersen og Rasmus Ullsøe Kær har hver især medvirket til et af de seks kapitler i bogen.

Forfatter
Adrian Rau Bull
Pernille Ladegaard Pedersen
Rasmus Ulsøe Kær
Torben Blankholm
Illustrator
Annette Carlsen
Redaktør
Klaus Fink
  • Hertil findes svarark og arbejdskort til de enkelte undervisningsforløb på forlagets hjemmeside
Udgiver
Matematik
Udgivelsesår
2021-2023
Faustnummer
134 378 182
ISBN-nummer
9788793975446
Fysisk beskrivelse
143 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog