Inspiration til matematikundervisning på baggrund af international matematikdidaktisk viden. I et praksisnært sprog præsenteres viden om, hvordan forskningen i matematikundervisning kan tilpasses til en dansk kontekst og bidrage til konkret matematikundervisning i grundskolen. Der fokuseres på elever i 3.-7. klasse. Henvender sig til matematikvejledere, matematiklærere, læreruddannere og lærerstuderende i matematikundervisning.
Materialet indeholder
Opbyg et klasserum til matematisk tænkning : LiljedahlRealistisk matematikundervisning - RME : den hollandske matematikdidaktiske skole : Freudenthal m.fl.
Det unaturlige ved at regne med rationale tal : van Hoof m.fl.
Elevernes udvikling af geometrisk tænkning og forståelse : van Hieles
Fra data til didaktik i matematikundervisningen : om at bruge data til at kvalificere didaktiske valg : om data og test
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: I et praksisnært sprog peger forfatterne Adrian Rau Bull og Torben Blankholm på relevante og brugbare elementer fra internationale anerkendte matematikdidaktiske teorier, for derefter at implementere disse elementer i konkrete undervisningsforløb og forslag til matematikundervisningen i og omkring mellemtrinnet i danske skoler. Matematiklærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning. Bogen indeholder et særligt sjette kapitel om at gå fra data til didaktik i matematikundervisningen samt fem kapitler, der i hver indeholder tre dele: 1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra internationale matematikdidaktiske teorier med forklarende eksempler.2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave -og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger.3. Analyse af hvordan teorien hænger sammen med undervisningsforløb.Kapitlerne handler om teorier fra Peter Liljedahl, Hans Freudenthal m.fl., Jo van Hoof m.fl. og Van Hieles.Pernille Ladegaard Pedersen og Rasmus Ullsøe Kær har hver især medvirket til et af de seks kapitler i bogen.
Pernille Ladegaard Pedersen
Rasmus Ulsøe Kær
Torben Blankholm
- Hertil findes svarark og arbejdskort til de enkelte undervisningsforløb på forlagets hjemmeside