Af Peter Liljedahl
Matematikundervisningen er ofte et øvelsesfag, hvor læreren viser metoderne til løsning af opgaverne, hvorefter eleverne træner metoderne. Denne bog gør op med denne fremgangsmåde og viser praksisser til en bedre læring, der får eleverne til at udforske matematikken og tænke selvstændigt. For grundskolens matematiklærere og lærerstuderende.
Materialet indeholder
Opgaver i det tænkende klasserumGruppedannelse i det tænkende klasserum
Elevernes arbejdsrum i det tænkende klasserum
Indretning i det tænkende klasserum
Besvarelse af spørgsmål i det tænkende klasserum
Måden vi giver opgaver på i et tænkende klasserum
Lektier i det tænkende klasserum
Elevernes selvstændighed i det tænkende klasserum
Hints og udvidelser i det tænkende klasserum
Konsolidering af læring i det tænkende klasserum
Elevernes noter i det tænkende klasserum
Hvad der evalueres i det tænkende klasserum
Formativ evaluering i det tænkende klasserum
Karakterer i det tænkende klasserum
Foreningen af de 14 praksisser til det tænkende klasserum
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDet Tænkende Klasserum (DTK eller på engelsk Building Thinking Classrooms - BTC) ændrer de institutionelle normer i din matematikundervisning og bringer dine elever tættere på de 21. århundredes kompetencer. De ændringer du skal fortage, for at få dine elever til at tænke mere og dermed får nemmere adgang til forståelse og læring, er beskrevet i 14 praksisser. Bogen er inddelt i 14 kaptiler én til hver praksis. Kapitel 15 beskriver hvordan du implementerer de 14 praksisser i såkaldte værkttøjssæt. Kort beskrevet foregår dine ændringer sådan:
Værktøjssæt 1
Praksis 1-3 implementers på én gang og ændrer elevernes adfærd. Her bevæger klassen sig fra tænkning for 20% af eleverne i 20% af tiden til 80% af eleverne i 80 % af tiden, ifølge den forskning der er beskrevet i bogen.
Værktøjssæt 2
Praksis 5-8 implementeres én af gangen og læreren bestemmer rækkefølgen. Her understøttes den ændrede elevadfærd fra sæt 1.
Værktøjssæt 3
Praksis 9-11 implementeres én af gangen fra 9-11. Her understøttes også den ændrede elevadfærd fra sæt 1, samt elevens individuelle forståelse støttes.
Værktøjssæt 4
Praksis 12-14 implementeres én af gangen fra 9-11. Her ændres elevens adfærd yderligere, samt elevens individuelle forståelse støttes yderligere.
Læs mere i den pædagogiske note.

MitCFU
Undervisere
Hent PDF-
Matematik
-
Geometri og måling
-
Matematiske kompetencer
-
Statistik og sandsynlighed
-
Tal og algebra
-
Tværgående temaer
-
Line Maj Møller