Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Det tænkende klasserum i matematik
14 praksisser til bedre læring
[U]

Af Peter Liljedahl

Matematikundervisningen er ofte et øvelsesfag, hvor læreren viser metoderne til løsning af opgaverne, hvorefter eleverne træner metoderne. Denne bog gør op med denne fremgangsmåde og viser praksisser til en bedre læring, der får eleverne til at udforske matematikken og tænke selvstændigt. For grundskolens matematiklærere og lærerstuderende.


Materialet indeholder

Opgaver i det tænkende klasserum
Gruppedannelse i det tænkende klasserum
Elevernes arbejdsrum i det tænkende klasserum
Indretning i det tænkende klasserum
Besvarelse af spørgsmål i det tænkende klasserum
Måden vi giver opgaver på i et tænkende klasserum
Lektier i det tænkende klasserum
Elevernes selvstændighed i det tænkende klasserum
Hints og udvidelser i det tænkende klasserum
Konsolidering af læring i det tænkende klasserum
Elevernes noter i det tænkende klasserum
Hvad der evalueres i det tænkende klasserum
Formativ evaluering i det tænkende klasserum
Karakterer i det tænkende klasserum
Foreningen af de 14 praksisser til det tænkende klasserum
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Det Tænkende Klasserum (DTK eller på engelsk Building Thinking Classrooms - BTC) ændrer de institutionelle normer i din matematikundervisning og bringer dine elever tættere på de 21. århundredes kompetencer. De ændringer du skal fortage, for at få dine elever til at tænke mere og dermed får nemmere adgang til forståelse og læring, er beskrevet i 14 praksisser. Bogen er inddelt i 14 kaptiler én til hver praksis. Kapitel 15 beskriver hvordan du implementerer de 14 praksisser i såkaldte værkttøjssæt. Kort beskrevet foregår dine ændringer sådan:
Værktøjssæt 1
Praksis 1-3 implementers på én gang og ændrer elevernes adfærd. Her bevæger klassen sig fra tænkning for 20% af eleverne i 20% af tiden til 80% af eleverne i 80 % af tiden, ifølge den forskning der er beskrevet i bogen.
Værktøjssæt 2
Praksis 5-8 implementeres én af gangen og læreren bestemmer rækkefølgen. Her understøttes den ændrede elevadfærd fra sæt 1.
Værktøjssæt 3
Praksis 9-11 implementeres én af gangen fra 9-11. Her understøttes også den ændrede elevadfærd fra sæt 1, samt elevens individuelle forståelse støttes.
Værktøjssæt 4
Praksis 12-14 implementeres én af gangen fra 9-11. Her ændres elevens adfærd yderligere, samt elevens individuelle forståelse støttes yderligere.
Læs mere i den pædagogiske note.

MitCFU logo
MitCFU
Undervisere
Hent PDF
CFU vejledning
Nick Hougaard
Forfatter til efterord, efterskrift etc.
Tracy Johnston Zager
Forfatter til forord, introduktion etc.
Dorte Læssøe Ivarsen
Line Maj Møller
Illustrator
Laura Wheeler
Oversætter
Conni Hesel Rickmann
Pædagogisk note
Nick Hougaard
Udgiver
Akademisk Forlag
Udgivelsesår
2022
Faustnummer
134 990 244
ISBN-nummer
9788750059486
Fysisk beskrivelse
326 sider
Sprog
Dansk, Engelsk (original)
Materialetype
Bog