Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Ordblindes vej til mestring
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Ordblindes vej til mestring
en praktisk guide til indsatsen for ordblinde elever
[P] [SU] [U]



Mestringsmodellen fokuserer på den følelsesmæssige side af at være ordblind, hvor aktørerne rundt om den ordblinde elev arbejder med elevens forståelse, accept og mindset omkring det at være ordblind. Bogen henvender sig til læsevejledere, og alle, der arbejder med ordblinde børn i grundskolen.


Materialet indeholder

Teoretisk baggrund og fremgangsmåde (Ordblindes vanskeligheder og succesoplevelser
Introduktion til mestringsmodellen)
Mestringsmodellen i praksis (Mestringsmodellens aktører
Læsevejlederen
Den ordblinde elev
Ordblindenetværket
LST-agenterne
Klassen og kammeraterne
Lærerne
Forældrene
Skoleledelsen)
Værktøjskassen
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: Bogen rummer alt, du skal bruge i praksis til at hjælpe ordblinde elever med at forstå og acceptere deres ordblindhed og arbejde med den følelsesmæssige side af det at være ordblind.Ordblindes vej til mestring henvender sig til læsevejledere, ordblindelærere og alle, der arbejder med ordblinde børn i grundskolen.Bogen indeholder værktøjet Mestringsmodellen til at arbejde med den følelsesmæssige side af det at være ordblind: forståelse, accept og mindset. Modellen kommer hele vejen rundt om den ordblinde elev og de aktører læsevejledere, lærerteam, forældre, klassekammerater, ordblindenetværk og skolens ledelse som har betydning for elevens muligheder for at lykkes i sin hverdag.Når alle aktører omkring den ordblinde elev arbejder i samme retning for og med den ordblinde, styrker det indsatsen omkring den ordblinde elev, så eleven kan få en forståelse for og accept af sin ordblindhed og et stærkt mindset.Med bogen får du:En introduktion til Mestringsmodellen; et værktøj til et komplet forløb, som styrker ordblinde elevers mindset.Praktiske redskaber som et årshjul, trin for trin-guides til konkrete øvelser med ordblinde elever, et oplæg til orientering om ordblindhed i klassen samt handleplaner, dagsordener, huskelister, en informationspjece til forældre til ordblinde børn og meget andet.En værktøjskasse med kopiark og materialer klar til at udskrive og tage i brug enten direkte fra bogen eller fra bogens digitale site.I arbejdet med Mestringsmodellen og et gennemgående arbejde med den ordblinde elevs motivation, positive forventninger og hyppige mestrings- og succesoplevelser er du som læsevejleder eller ordblindelærer koordinator og facilitator. Gennem bogen anvendes samtale og grafisk facilitering i et væld af øvelser og kopisider med illustrationer og skabeloner. Bogen rummer alt, du skal bruge i praksis til at arbejde med den følelsesmæssige side af det at være ordblind og ordblindes vej til mestring.

Forfatter
Mette Bach Laursen
Mie Askjær Midtgaard
Forfatter til forord, introduktion etc.
Helle Bonderup
Illustrator
Pia Bjørk Thrane-Rasmussen
Redaktør
Maria A. Skelbæk-Bundesen
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
136 098 845
ISBN-nummer
9788771855425
Fysisk beskrivelse
184 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog