Matematikvanskeligheder - tidlig indsats
Et praktisk redskab til at give matematiklærere mulighed for hurtigt og effektivt at iværksætte støtte til elever, der har vanskeligt ved at lære grundlæggende sider af matematikkens mange forskellige områder.
Materialet indeholder
Indholdsfortegnelse : Indledning (Bogens formål og baggrudFælles mål og nationale bestemmelser
Inkluderende matematikundervisning og undervisningsdifferentiering
Regnehuller
Kortlægning og undervisning styret af fokusspørgsmål
Lærerens rolle
Valg af indsatsområde
Samtale og samarbejde)
Bogens indhold (Informationstest med den enkelte elev
Afdækkende samtale med den enkelte elev
De ti matematiske områder (A-J)
Opbygningen af hvert enkelt matematisk område
Repræsentationsformer og materialer, som anvendes i bogen)
Informationstest og afdækkende samtale med eleven
De ti matematiske områder - A-J (Kendskab til viden om tallene i sammenhæng og tallenes navne og symboler
Opfattelse af tallenes egenskaber som mængdetal, ordenstal og identifikationstal
Basisstrategier med tal ved addition og subtraktion
Forståelse af basale talsammenhænge
Basisstrategier med tal ved mulitiplikation og division
Basisbeskrivelser og terminologi relateret til geometriske former
Basisstrategier og forståelse relateret til geometriske former og figurer
Stragegier til genkendelse og produktion af talmønstre og geometriske mønstre
Grundlæggende forståelse af del-heled
Grundlæggende forståelse af måling)
Oversigt over kopisider og materialer
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: 2. udgave gennemgående revideret og udvidet med bl.a. nye kopisider online. Praktisk grundbog, som kan bruges i arbejdet med at kortlægge og styrke elevers matematiske begrebsudvikling.MATEMATIKVANSKELIGHEDER TIDLIG INDSATS er en praktisk grundbog, som kan bruges i arbejdet med at kortlægge og styrke elevers matematiske begrebsudvikling inden for ti basale matematiske områder, der omfatter spørgsmål om tallenes navne, symboler og egenskaber; strategier og forståelser for de fire regnearter og deres sammenhænge; geometriske former og figurer; talmønstre og geometriske mønstre, del-helhed og måling.Bogen er en del af serien Matematikvanskeligheder, der dækker grundlæggende matematik på alle alders- og klassetrin. Til serien hører også elevhæfterne Regnehuller, der ligesom Matematikvanskeligheder bygger på forfatternes begreb regnehuller, som bl.a. drejer sig om at støtte elever i deres læring af matematik ud fra den tilgang, at alle elever kan opleve at møde vanskeligheder at falde i et regnehul.Denne bog er 2. udgave af bogen, der første gang udkom under titlen Matematikvanskeligheder tidlig intervention (2013). Til denne 2. reviderede udgave er der foretaget en gennemgående sproglig og grafisk revidering med henblik på at skabe bedst muligt overblik over bogens materialer, og bogen er blevet suppleret med flere nye kopisider og materialer, der kan udskrives fra bogens digitale site. Samtlige kapitler er revideret og opdateret på baggrund af erfaringer og tilbagemeldinger fra lærere, der har deltaget i kurser om matematikindsats og kompetenceudvikling, senest i Tidlig Indsats i Matematik i Aarhus Kommune (TIMA) med Heidie Clemens, projektleder, underviser og medforfatter på bogen.Til hvert af bogens ti områder er der konkrete forslag til kortlægning og undervisning, som gør det muligt for lærere at tilpasse det matematiske stof til den enkelte elevs forudsætninger og behov, uanset hvor eleven er i sin udvikling af matematiske kundskaber og uanset elevens klassetrin. Derudover indeholder bogen en informationstest, der kan bruges til en indledende afdækning af elevens forudsætninger før en eventuel indsats.Bogen giver svar på følgende spørgsmål:Hvilke faglige områder er vigtige i elevens matematiske udvikling?Hvilke informationer om elevens matematiske udvikling skal læreren søge at få kendskab til, og hvordan kan man skaffe sig disse informationer?Hvilke undervisningstiltag kan læreren iværksætte på denne baggrund?Bogen henvender sig primært til matematiklærere og matematikvejledere, men også til PPR-medarbejdere, skoleledere, lærerstuderende og andre, som beskæftiger sig med læring, undervisning og vejledning i matematik i grundskolen.Bogens forfattere har alle beskæftiget sig indgående med fagdidaktik og matematiklæring med fokus på børn, unge og voksne i vanskeligheder med at lære matematik.
Lena Lindenskov
Peter Weng