Materialet indeholder
IdentitetKrop
Køn
Identitet, krop og køn som fordybelsesområde til prøven
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDanskundervisningens tekstarbejde i udskolingen tager ofte udgangspunkt i livets helt store spørgsmål. Heriblandt hvem er jeg? Når eleverne forholder sig til tekster, der stiller netop dette essentielle spørgsmål, så spejler de sig i teksterne og forholder sig samtidig til deres eget liv, deres omgangskreds og deres nutid. Og hvis der er noget, der er kendetegnende for den tid, vi lever i, så er det at både krop, køn og identitet konstant er til debat.
Hvordan vi ser os selv, er blevet langt mere flydende. Og derfor måske også nogle gange sværere at forholde sig til. Det er én af mange gode grunde til, at man bør beskæftige sig med disse temaer i danskundervisningen. Og til at benytte udgivelsen 'Spot på identitet, krop og køn' fra Dansklærerforeningen.
I bogen får man et bredt billede af de tre begreber, der både eksemplificeres, diskuteres og visualiseres. Udgivelsen tager eleverne i hånden og præsenterer dem for mange forskellige genrer, der på hver deres måde repræsenterer spørgsmålet: hvem er jeg? Eleverne møder bl.a. en novelle af Thomas Korsgaard, lyrik fra Caspar Eric og Glenn Bech, og kunstmaleri, interview og teaterstykke.
Bogen er indkøbt i samarbejde med vores SSF-konsulenter og bogen er derfor også en oplagt sparringspartner til danskforløb, der sætter fokus på sundheds- og seksualundervisningen. Det kunne fx være i forbindelse med uge sex. Men både tekst og opgaver kan sagtens stå alene i danskundervisningen - og måske danne fortrop til et interessant fordybelsesområde?

Forlaget skriver: I Spot på refleksion bliver eleverne udfordret i deres tanker om sig selv og verden omkring dem. Alle bogens tekster lægger op til refleksion i mødet med teksten og i arbejdet med teksten. Eleverne skal fordybe sig i aktuelle og varierede tekster og undersøge og perspektivere teksternes indhold til både deres eget liv og deres omverden. Udover at møde og bearbejde tekster, skal eleverne alene og sammen med andre skabe forskellige produkter, der giver danskfaget liv og fylde.Bogen er inddelt i tre kapitler ud fra tekstkategorierne. I hvert kapitel møder eleverne tre forskellige tekster, som dels skal undersøges hver for sig, og dels skal perspektiveres til hinanden og give afsæt for refleksion.Kapitlernes overskrifter er:Spejl og vindueLivsbillederPlads til alle - plads til digDet sidste kapitel har overskriften Eftertanker. Her arbejder eleverne med refleksion til prøverne i dansk.Spot på refleksion er målrettet 8.-10. klasse.Serien Sæt spor er målrettet 7.-10. klasse og lægger vægt på danskfagets kerneområder: skriftlighed, læsning, analysearbejde og de afsluttende prøver.
-
Dansk
-
Temaer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Kristine Traun-Terkelsen
- Heri QR-kode til lærerguide