Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Værker du mærker - digte og kunst
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Værker du mærker
Værker du mærker - digte og kunst
7.-10. klasse



Lærebog, hvor der er fokus på at åbne og undersøge værker ud fra elevernes oplevelser. Eleverne skal bruge deres sanser i mødet med værkerne og i deres bearbejdelse af dem. Eleverne skal sætte ord på, hvad de oplever og føler, ligesom de skal analysere og fortolke værkerne. For danskundervisningen i 7-10. klasse.


"Værker du mærker - digte og kunst" er en del af

Serie
Værker du mærker

Materialet indeholder

Kan du mærke det?
Nu er græsset forsvundet - naturen som motiv : uden titel, maleri af Frederik Næblerød, defolianterne findes, digt af Inger Christensen
Mig, mig, mig og dig - portrætter og selfies : Luke og Regitze, dejportrætter, foto af Søren Dahlgaard, selvportrætter, foto af Edvard Munch
Den største sorg i verden - sorgen som tema : Hugos vuggevise, digt af Thomas Helmig, Bird on wire, installation af Kaarina Kaikkonen
Kigger på hinandens kroppe - kunstens syn på kroppen : uden titel, digt af Sofie Diemer, Adam-Kadmon, skulptur af Christian Lemmerz
Happy end : jeg vil garne blive lyklig, kunstværk af Gudrun Hasle, Foraarets horisont, digt af Morten Nielsen
Visual thinking strategies
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: I Digte og kunst vil eleverne blive præsenteret for digte, malerier, portrætfotos og kunstinstallationer af kunstnere som bl.a. Frederik Næblerød, Gudrun Hasle, Inger Christensen og Thomas Helmig. Eleverne skal sætte ord på, hvad de oplever og føler, ligesom de skal analysere og fortolke værkerne. Bogen er en del af serienVærker du mærker, hvor der er fokus på at åbne og undersøge værker ud fra elevernes oplevelser. Eleverne skal bruge deres sanser i mødet med værkerne og i deres bearbejdelse af dem. Det, de oplever, erfarer og erkender, når de ser, hører og læser værkerne, er udgangspunktet for arbejdet med dem. De skal blive klogere på værkerne, men de skal også blive klogere på sig selv og den verden, de er en del af. Når eleverne mærker et værk, så går de fra at analysere sig frem til, hvad værket betyder, til at mærke, hvad værket gør ved dem. Tilsammen danner det et godt afsæt for det videre analyse- og fortolkningsarbejde med værket.

Forfatter
Marianne Hundebøl
Peter Juul
  • Hertil findes arbejdsark på internettet
Udgiver
Dansklærerforeningen
Udgivelsesår
2025
Faustnummer
140 708 429
ISBN-nummer
9788772114507
Fysisk beskrivelse
93 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog