Materialet indeholder
Karen Lund: Sprog, tilegnelse og kommunikativ undervisning. Birgit Henriksen: Ordforråd og ordforrådsindlæring. Jens Normann Jørgensen: Om tilegnelse af dansk udtale hos voksne indlærere. Karen Risager: Sprog og kultur. Johannes Wagner: Faglig identitet og faglig udvikling i dansk som andetsprog. Inger Jacobsen: Læreren som forsker - den reflekterende praktiker. Karen Risager: Kulturtilegnelse og kulturundervisning. Alfabetisering i dansk som andetsprog / Hanne Vedel og Gitte Østergaard Nielsen. Klasseværelset under observation - en introduktion til klasserumsforskning / Inger Jacobsen ... Anette Hagel-Sørensen. Lars Holm: Lytteforståelse. Skriftelig dansk som andetsprog / Pernille Frederiksen & Stine Knudsen. Therese Hauge: Læseforståelse. Else Lindberg: EvalueringKaren Lund: Sprog, tilegnelse og kommunikativ undervisning. Birgit Henriksen: Ordforråd og ordforrådsindlæring. Jens Normann Jørgensen: Om tilegnelse af dansk udtale hos voksne indlærere. Karen Risager: Sprog og kultur. Johannes Wagner: Faglig identitet og faglig udvikling i dansk som andetsprog. Inger Jacobsen: Læreren som forsker - den reflekterende praktiker. Karen Risager: Kulturtilegnelse og kulturundervisning. Alfabetisering i dansk som andetsprog / Hanne Vedel og Gitte Østergaard Nielsen. Klasseværelset under observation - en introduktion til klasserumsforskning / Inger Jacobsen ... Anette Hagel-Sørensen. Lars Holm: Lytteforståelse. Skriftlig dansk som andetsprog / Pernille Frederiksen & Stine Knudsen. Therese Hauge: Læseforståelse. Else Lindberg: Evaluering
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: "Studier i dansk som andetsprog" er en antologi med en række nyskrevne artikler, som dækker centrale vidensområder og metodiske tilgange inden for undervisningsområdet dansk som andetsprog. Artiklerne tager hver på sin måde fat i de udviklingsbehov, der er inden for området. Nogle af artiklerne præsenterer et forskningsfelt for et bredere publikum, mens andre har mere debatskabene karakter. Fælles for artiklerne er, at de seneste års undervisningspraksis inden for området tages op og diskuteres. Bogen præsenterer nye tilgange til undervisningen i bl.a. alfabetisering og inden for færdighederne: lytte, læse og skrive. Desuden diskuteres lærerens rolle i udviklingen af området samt de metodiske rammer for kursisternes læring. "Studier i dansk som andetsprog" henvender sig som fagligt og pædagogisk materiale primært til uddannelsen af nye andetsprogslærere, til fagene dansk som andetsprog og fremmedsprogspædagogik på universiteter, lærerhøjskoler og seminarier samt til efteruddannelsen af andetsprogslærere på sprogcentre, gymnasier, VUC og i Folkeskolen. Men "Studier i dansk som andetsprog" er også en bog for alle, der interesserer sig for dette område, og som ønsker at blive præsenteret for de nyeste forskningsresultater.
Antologien er skrevet af lærere og forskere fra hele landet og præsenterer derfor forskellige synsvinkler på, hvordan man kan videreudvikle undervisningen i dansk som andetsprog, så både kursister og lærere kan få mere udbytte af undervisningen.
Karen Lund