Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetI 'Tid til læseforståelse' arbejdes med læseforståelsesstrategier og med egen læseforståelse. Seriens titler er til sammen et godt, struktureret materiale til at hjælpe eleverne til at blive aktive læsere af forskellige teksttyper gennem forskellige organiseringsformer og konsekvent undervisningsdifferentiering. Teksterne er korte og kan bruges i kortere eller længere undervisningsforløb med hele klassen, i grupper, parvis eller som selvstændigt arbejde.
Der er fire typer spørgsmål til alle tekster:
1) Tænk over (forforståelse)
2) Hvad står der i teksten? (oplysninger)
3) Hvad står der også i teksten? (implicitte budskaber)
4) Tænk over teksten (egen viden og erfaring)
Brug det til at arbejde systematisk med læseforståelsesstrategier til at åbne både fagtekster og skønlitterære tekster.

Forlaget skriver: Tid til læseforståelse A henvender sig til elever i 3.-6. klasse.
Materialet lægger op til systematisk arbejde med læse-forståelsesstrategier på både fagtekster og skønlitterære tekster. Teksterne er korte og kan inddrages i undervisningen i kortere eller længere forløb med hele klassen, i grupper, parvis eller som selvstændigt arbejde.
Til hver af de 24 tekster i materialet stilles der fire typer spørgsmål, som vedrører elevernes forståelse af teksten:
• Tænk over ... - Aktiverer elevernes forforståelse
• Hvad står der i teksten? - Spørgsmål til oplysninger, som står tydeligt i teksten
• Hvad står der også i teksten? - Spørgsmål til budskaber som står mindre tydeligt eller implicit i teksten
• Tænk over teksten. - Spørgsmål til hvor eleverne skal bruge deres viden og erfaring for at kunne svare.
Tid til læseforståelse A er lettest, og sværhedsgraden er stigende i de følgende titler.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Læsning
-
-
Specialpædagogik
-
Læremidler i fagene
-
Görel Hydén
Lena Bülow-Olsen
Magdalena Schubert
Susanne Kjær Harms
Vibeke Skaarup