Fornyelsens kunst
Af Lene Tanggaard
Materialet indeholder
At skabe kreativitet i skolenKreativitet som fornyelsens kunst
Kreativitet i en dansk skolevirksomhed (Kollektiv kreativitet i Landsbyskolen
Kreativitetsdiskurser krydser klinger på Stationsbyskolen
Mellem test og trinmål på Storbyskolen)
En praksisudviklende kreativitetsmodel (En model for udvikling af kreativitet i skolens praksis
Kreativitetens uomgængelighed i det moderne samfund : Konklusion og perspektiver)
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Kreativitet skal udvikles i skolen. Men hvad er kreativitet, og hvordan kan den fremmes? Forfatteren præsenterer de pædagogiske og psykologiske teorier, der ligger til grund for vidt forskellige forestillinger om, hvad kreativitet er - fra kunstneren, der går sine egne veje, til innovatoren, der skaber et produkt med værdi for andre. Gennem interview på tre skoler giver hun indblik i, hvordan en række lærere i praksis fremmer kreativiteten i indskolingens musisk-æstetiske fag såvel som i overbygningens boglige fag.
Lene Tanggaard viser, at improvisation og fornyelse er nødvendig for at forblive professionel og for at sikre gode læringsmiljøer. Nøgleordene i hendes model for udvikling af kreativitet er fordybelse, 'fuskeri' og modstand fra materialet. Bogen er en guide til udvikling af kreativitet i praksis og giver samtidig et teoretisk fundament for at forholde sig til debatten om kreativitet i skolen og det moderne samfund.