Af Katrine Marie Guldager
Anton mener, at tingene har en sjæl. Desværre er hans forældre ikke enige med ham i den opfattelse. Far hopper på græsplænen og knækker grene - og påstår, at hverken græsset eller busken mærker noget. Men Anton kan af og til høre tingene tale. Vasketøjet skændes og skoletasken ømmer sig, når den bliver hængt på en knage. Heldigvis er der én, som forstår Anton. Morfar! De to aftaler, at det skal være deres hemmelighed, at tingene har sjæl.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBilledbogen er velegnet til dialogisk oplæsning i 0.-3. klasse. Der er gode muligheder for at arbejde med såvel sprogforståelse som litterære kompetencer. Det vil således være oplagt, at beskæftige sig med begrebet "besjæling". I mange historier for børn har ting og ikke mindst dyr en "sjæl". Bl.a. skrev H.C. Andersen mange tingseventyr. Fx "Toppen og bolden", "Stoppenålen", "Den standhaftige tinsoldat". Også i mere moderne børnelitteratur optræder personificerede ting. Mange elever kender sikkert Halfdan Rasmussens digte, hvor dyr og ting optræder som mennesker. Fx Mariehønen Evigglad, Lille sky gik morgentur, Dukken som løb bort. I Anton og tingenes sjæl mødes virkelighed med tingenes besjæling via Antons fantasi, og mange børn vil sikkert kunne nikke genkendende til Antons forestillinger. Hvem har ikke set et par bedende øjne på en gammel bamse, der bliver lagt i skraldespanden eller haft ondt af legetøjsbilen, der har overvintret i sandkassen?

MitCFU
Dansk: 0., 1., 2., 3., 4., 5. kl.
Hent PDF-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-