Af Helle Overballe Mogensen
Brugbare, pædagogiske redskaber til, hvordan børn med særlige behov kan rummes i skolen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Hvordan kan man tilpasse en almindelig skolehverdag til et barn med særlige behov, uden at det vælter klassens hverdag, eller påfører lærere og pædagoger mange timers ekstra forberedelse?
Der findes mange bøger om særlig pædagogik, men hvordan denne skal udmøntes i en daglig praksis, i et klasselokale med 25 andre elever; dét er straks sværere at finde beskrevet.
Denne bog er skrevet af en praktiker og tænkt som en slags kogebog, om realistiske hensyn, til elever med sær lige behov. Med dagligdagen i fokus, er hensigten med bogen, at give brugbare, pædagogiske redskaber, der er så simple og overkommelige, at bogen finder en naturlig plads på skrivebordet, når timen, dagen og ugen skal planlægges.
Hvert kapitel indeholder korte cases, der belyser forskellige pædagogiske redskabers anvendelighed, samt konkrete eksempler fra hverdagen. Der gives en enkel og kortfattet indføring i den væsentligste teori på området. Med enkle handlinger kan der bid for bid skabes en mere positiv hverdag for eleven, klassen og læreren.
Bogen henvender sig til lærere og pædagoger, der i skolens hverdag skal rumme børn med særlige behov.
Læs også
Børn med organiseringsvanskeligheder af Martin L. Kutscher og Marcella Moran.
Børn og adfærd af Helen Adolfson og Maria Elmfeldt Öhrskog.
-
Specialpædagogik
-
Didaktik og Pædagogisk/psykologisk teori og metode
-
Læremidler i fagene
-
Trivsel
-