Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Teen readers (Level 3)
Yellow line
7.-9. klasse

Af Sylvia Olsen

Da Vince's barndomsveninde Sherry bliver gode venner med Steve, en indiansk dreng, bliver Vince først chokeret, men da han selv bliver forelsket i Raedawn, en indiansk pige, bliver barrieren mellem de to grupper i skolen langsomt brudt ned.


"Yellow line" er en del af

Serie
Teen readers

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Bogen har en stærk historie med et meget eviggyldigt emne. I grupper eller på klassen er det oplagt undervejs i læsningen at arbejde med de aktiviteter, opgaver til forståelsen af indholdet mm, der er at finde bagerst i bogen. Efter endt læsning kan der følges op på det store emne i en helhed - den uvidenhed, der skaber frygt og fjender samt fordomme og stereotyper. Eleverne kan her perspektivere til eget liv og hverdag. Perspektivet kan endvidere bredes ud til andre landes tidligere el. lignende komplikationer såsom Apartheid i Sydafrika, konflikten mellem katolikker og protestanter i Nordirland/Irland, Indiens løsrivelse fra Storbritannien etc.
Der er gloseliste på hver side, hvor svære ord er forklaret på engelsk med et lettere ordforråd. Der findes endvidere en cd med gengivelse af bogen til udlån hos CFU.
Romanen kan bruges til arbejdet med emnerne racisme og fordomme eller dating og venskab. Den dækker også emnerne forældre, high school og basketball. Romanen er egnet til arbejdet med at forstå skrevne tekster om en række udvalgte emner af samfundsmæssig relevans og til arbejde med områder fra kultur- og samfundsforhold, der handler om at anvende viden om dagligliv og levevilkår hos forskellige befolkningsgrupper og anvende denne viden om kultur- og samfundsforhold i arbejdet med engelsk litteratur
Herunder findes en pædagogisk vejledning, der består af en række generelle ideer og opgaver, som kan benyttes til læsning af fiktive tekster. Der er forslag til forskellige konkrete mundtlige og skriftlige tasks, bl.a. opgaver hvor it, bevægelse og kreativitet spiller en rolle.
Her er inspiration til, hvordan du kan stilladsere arbejdet med tekster i engelsk, og alt efter, hvor du ønsker at lægge vægten i arbejdet med teksten, kan du udvælge relevante opgaver.
Tilknyttet vejledningen hører en padlet, som indeholder opgaveark og ideer, der kan supplere forløb med fokus på tekstlæsning.

MitCFU logo
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning
Hent PDF
CFU vejledning
Charlotte Sejer Pedersen
Lise Fenger Poulsen
Illustrator
Jette Svane
Pædagogisk note
Helle Rodenberg
Redaktør
Philip Hewitt
Udgiver
Easy Readers
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
2 851 996 6
ISBN-nummer
9788723907288
Fysisk beskrivelse
80 sider
Sprog
Engelsk
Materialetype
Bog
Målgruppe
1200 words
A2