Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Horror in Hintertux
Bog
Labyrinth
Teen readers (Stufe 3)
Horror in Hintertux
8.-10. klasse

Af Martina Gattermann

Klaus og hans kusine Maria er på ferie i Tyrol, hvor de oplever mange gådefylde eventyr.


"Horror in Hintertux" er en del af

Serie
Labyrinth Teen readers

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Letlæsningsserie i serien Teen Readers. Bogen er præget af elementær spænding og lægger op til, at læseren selv bestemmer handlingsforløbet. Læses bogen fælles på klassen, kan man lade eleverne på skift bestemme, hvordan handlingen skal gå videre. Man kan også lade eleverne læse forskellige fortsættelser eller lade dem læse bogen individuelt og til sidst redegøre for egne forløb.
Hvert handlingsforløb er på omkring ni sider og afsluttes med to opgaver. Den første opgave fokuserer på en kombination af indholdsforståelse, ordforråd og sprogrigtighed. Den anden opgave veksler mellem mundtlige og skriftlige aktiviteter, for eksempel udarbejdelse af interview, dialogskrivning, historieskrivning, skrive dagbog, skrive brev eller sms og tegne og skrive tekster til illustrationerne.Ifølge trinmål 2009 skal undervisningen lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at læse og forstå hovedindhold og detaljer i forskellige teksttyper Således opfyldes flere af trinmålene inden for kommunikative færdigheder, sprogtilegnelse samt sprog og sprogbrug. Eleverne får "viden om geografi og historie og om levevilkår, værdier og normer i tysktalende lande" (slutmål 9. klasse).
I Horror in Hintertux møder vi Klaus og hans kusine Maria, der i Alperne i Tyrol oplever mange gådefulde eventyr. Hvad laver en ægte tyroler med en rød dametaske? Ligger der måske en guldskat begravet i den lille bæk? Hvorfor eksploderer der pludselig bomber i bjergene? Og hvem tilhører de uhyggeligt store fodspor i sneen?
En spændende og anderledes måde at læse både en god historie og samtidig indhente viden om alpelandet Østrig.
Herunder findes en pædagogisk vejledning, der består af en række generelle ideer og opgaver, som kan benyttes til læsning af fiktive tekster. Der er forslag til forskellige konkrete mundtlige og skriftlige tasks, bl.a. opgaver hvor it, bevægelse og kreativitet spiller en rolle. Her er inspiration til, hvordan du kan stilladsere arbejdet med tekster i tysk, og alt efter, hvor du ønsker at lægge vægten i arbejdet med teksten, kan du udvælge relevante opgaver. Tilknyttet vejledningen hører en padlet, som indeholder opgaveark og ideer, der kan supplere forløb med fokus på tekstlæsning.

CFU vejledning
Anne Sophie Westh
Christina Hellensberg
Claudia Jans
Marianne Hubert
Illustrator
Palle Schmidt
Udgiver
Easy Readers
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
2 868 710 9
ISBN-nummer
9788723907394
Fysisk beskrivelse
80 sider
Sprog
Tysk
Materialetype
Bog
Målgruppe
1200 Wörter
A2-B1