Materialet indeholder
Læringsledelse (Mads Hermansen: Historiefortælling og selvdannelseLæringsledelse og opdragelse til demokrati. Kirsten Baltzer: Undervisning som ledelse af erkendelsesprocesser. Jan Tønnesvang: Vitaliserende læringsmiljøer)
Didaktiske opgaver (Per Schultz Jørgensen: De sociale læringsrum. Mads Hermansen: Læring og læringsstil. Nikolaj Lunøe: Intelligens. Ann E. Knudsen: Barnets hjerne. Lars Ginnerup: Positiv psykologi og kongevejen til flow. Susanne Ploug Sørensen: Lærerblikket. Carsten Rønn: Den professionelle lærer- og kollegarefleksion)
Samarbejde og kommunikation (Benedicte Madsen: Kommunikation og konflikt i skolens relationer. Kirsten Bro: Læreres relationer til kolleger og ledelse. Vibeke Petersen: Narrativt og samskabende skole-hjemsamarbejde. Alex Madsen: Skolen og "de andre"). Afslutning (Carsten Rønn: Psykologiens videnskabsteori)
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: I Lærerens psykologibog kommer 13 forfattere med indlæg fra hver deres område inden for psykologi, sociologi og pædagogik. Fælles for bidragene er, at de alle er rettet mod lærerens arbejde.
De giver nuværende og kommende lærere indblik i den viden og støtte, der er relevant fra psykologiens verden, og som kan ruste ham eller hende yderligere til at varetage de mange og forskelligartede opgaver, en moderne lærer har. Læs eksempelvis om hjernens modning, om vitaliserende læringsrum, om kommunikation med forældre og om psykologien i samarbejdsrelationer.
Lærerens psykologibog giver lærere, lærerstuderende og andre med interesse i psykologi et indtryk af, hvad psykologi og de nært relaterede områder sociologi og pædagogik kan bruges til i lærerens arbejde.