Materialet indeholder
Elsebeth Jensen: Skolens fællesskaber : elever, lærere og forældre. Dorte Marie Søndergaard: Mobning, mobbefryd, humor og fællesskab. Kirsten Grønbæk Hansen: Kønnede fællesskaber i skolen. Bolette Moldenhawer: Etniske fællesskaber. Et opgør med den moderne skoles historieløshed - fællesskaber i skolen i empirisk belysning / Lene Tanggaard og Klaus Nielsen. Svend Brinkmann: John Dewey og fællesskabelsens pædagogik. Bent Nabe-Nielsen: Jean-Jaques Rousseau og fællesskabet. Lotte Rahbek Schou: Pædagogiske implikationer af Habermas' tænkning i spændingsfeltet mellem individ og fællesskabLog ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: I Fællesskab i skolen sætter fremtrædende forskere fokus på fællesskabet som et nødvendigt grundlag for børn og unges udvikling, trivsel og læring. Vi har alle brug for fællesskaber, for at vi kan blomstre som individer, men fællesskaberne har ofte trange kår i moderne pædagogik, hvor fokus retter sig mod individuelle læringsstile, intelligensprofiler og ansvar for egen læring.
Første del af bogen handler om forskellige typer af fællesskaber i skolen og pædagogiske institutioner. Forfatterne præsenterer en række aktuelle udfordringer og muligheder i forhold til klassefællesskabet, mobning og eksklusion af fællesskabet, kønsfællesskaber, etniske fællesskaber samt voksnes erindringer om klassefællesskabets betydning.
I bogens anden del fortolkes tre klassiske pædagogiske tænkeres synspunkter om forholdet mellem individ og fællesskab - det drejer sig om John Dewey, Jürgen Habermas og Jean-Jacques Rousseau.
Svend Brinkmann