Materialet indeholder
Inkaernes verdenFødt af guderne
Verdens navle
Den vigtigste helligdom
Den største hersker
Inkaernes byer
Kejseren bestemte alt
Kartofler og kokain
Kameler uden pukler
Musik og fest
Guder og magiske kræfter
Sådan blev riget styret
Gaver til guderne
Dyreliv i inkariget
Veje og broer
Riget bliver opdaget
Inkaerne overgiver sig
Sølv og guld i lange baner
Machu Picchu
Den forsvundne by
Kostbar billedbog
Inkaerne i dag
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBogen er oplagt at anvende, når man i kompetenceområdet "Kronologi og sammenhæng" på mellemtrinnet har valgt at arbejde med kompetencemålet : "Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder", og hvor F&V-målene primært findes under: "Det lokale, regionale og globale", - vel vidende at andre kompetencemål samt F&V-mål også sagtens kan spille med.
Det vil være naturligt at inddrage bogen i undervisningen, hvor der kanonpunktet "Columbus" er i centrum. Historien om europæernes møde med de sydamerikanske inkaer står markant, når man ser på de konsekvenser, de store opdagelser - og det deraf følgende kulturmøde - fik for såvel hele det amerikanske kontinent som Europa.

Forlaget skriver: For 800 år siden var inkaerne blot en lille gruppe indianere, der herskede over et bjergområde ved byen Cuzco i Peru. Men på kun 100 år lykkedes det inkaerne at erobre store dele af Sydamerika. De fik skabt et af fortidens største riger, der målte ca. 4.000 km fra nord til syd.
I 1532 nåede spanske eventyrere og skattejægere frem til inkaernes land. På få år blev det vældige land erobret af europæerne, der plyndrede templerne for deres guld. Men man tror, at mange skatte blev gemt af inkaerne ? og de er aldrig fundet.
Til bogen hører opgaver til faglig læsning på www.fagliglaesning.dk.
-
Historie
-
Historiebrug
-
- Hertil findes opgaver på internettet