Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Lyst og læring
Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser [P] [SU] [U]



Beskriver hvordan undervisning i læseforståelse for de ældste klasser kan foregå efter samtalemetoderne: reciprok undervisning samt Lena Franzéns model til arbejde med inferens. Metoder der får eleverne til at reflektere og dermed øger læseforståelsen.


"Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler" er en del af

Serie
Lyst og læring

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler giver læreren metoder til og konkret vejledning i at støtte og stimulere elever med læsevanskeligheder.
At have knækket læsekoden er ikke tilstrækkeligt til at forstå budskabet i en tekst, og elever i grundskolens ældste klasser kan fortsat have brug for læseundervisning. Eleverne har potentiale til at udvikle deres læseforståelse, men mangler metoder til, hvordan de ikke bare identificerer det skrevne ord, men læser mellem linjerne og følger tekstens røde tråd. Eleverne skal undervises direkte i læseforståelse.
Forfatterne præsenterer to metoder til, hvordan eleverne gennem strukturerede og systematiske tekstsamtaler udvikler deres læseforståelse. Desuden giver forfatterne mange eksempler på praktisk vejledning i, hvordan metoderne kan tilpasses den enkelte elev eller klasse. Til sidst i bogen videregiver forfatterne overvejelser og erfaringer, som lærere og elever har gjort sig ved at arbejde med metoderne.
Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler indeholder idéer og metoder målrettet elever med behov for særlig støtte i de ældste klasser og på mellemtrinnet. Bogen kan avendes i såvel specialklasser som i den særligt tilrettelagte undervisning i tilknytning til normalundervisningen.

  • Specialpædagogik
    • Didaktik og Pædagogisk/psykologisk teori og metode
Bearbejder
Lis Pøhler
Forfatter
Ingvar Lundberg
Monica Reichenberg
Illustrator
Rikke Hyldahl
Oversætter
Lone Østerlind
Udgiver
Akademisk Forlag
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
2 932 776 9
ISBN-nummer
9788750042921
Fysisk beskrivelse
144 sider
Sprog
Dansk, Svensk (original)
Materialetype
Bog