Af Helle Overballe Mogensen
Materialet er opdelt i overordnede temaer: Skolehjernen generelt, opmærksomhed, kommunikation og sprog, sanser og motorik og sociale evner. Via konkrete opgaver lærer eleverne, hvordan hjerner er forskellige, og de får metoder til at se udviklingsmuligheder i stedet for forhindringer. Materialet kan bruges i forbindelse med temaer som mobning, social pejling eller AKT.
Materialet indeholder
Om at bruge hjernenOpmærksomhed
Hukommelse
Kommunikation og sprog
Sanser og motorik
Sociale evner
Med hjernen i skole
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetOm hvordan man lærer, og hvilke krav skolen stiller til adfærd, sprog, hukommelse, kommunikation, motorik og opmærksomhed. Via konkrete opgaver lærer eleverne, hvordan hjerner er forskellige, og får metoder til at se udviklingsmuligheder i stedet for forhindringer. Materialet kan bruges som tema i natur/teknologi eller fx i arbejdet med temaer som mobning, social pejling eller AKT. Det er også velegnet til brug i specialforløb med grupper eller enkeltelever med særlige behov, som har brug for øget indsigt i og metoder til at håndtere egne vanskeligheder.

Forlaget skriver: 'Med hjernen i skole' er et undervisningsmateriale, som giver elever på mellemtrinnet indsigt i, hvordan man lærer, og hvilke krav skolen stiller til adfærd, sprog, hukommelse, kommunikation, motorik og opmærksomhed. Via konkrete opgaver lærer eleverne, hvordan hjerner er forskellige, og får metoder til at se udviklingsmuligheder i stedet for forhindringer.
Materialet kan bruges som tema i natur og teknik eller fx i arbejdet med temaer som mobning, social pejling eller AKT. Det er også velegnet til brug i specialforløb med grupper eller enkeltelever med særlige behov, som har brug for øget indsigt i og metoder til at håndtere egne vanskeligheder.
Alle elever har brug for viden om, hvordan hjernen fungerer, hvordan hjerner er forskellige, og hvordan de kan blive bedre til at lære. Elever med særlige behov har brug for at vide, hvorfor deres skoleliv kan være sværere og give flere udfordringer end klassekammeraternes, og hvad de kan gøre for at gøre det lettere.
Hvert tema gennemgår i kort form den grundlæggende teori efterfulgt af forslag til konkret arbejde med temaet i klassen. Hvert tema sluttes med forslag til støttende, pædagogiske tiltag. De overordnede temaer er:
• Skolehjernen generelt
• Opmærksomhed
• Hukommelse
• Kommunikation og sprog
• Sanser og motorik
• Sociale evner
Med hjernen i skole består af Lærerens bog og Elevbog.
-
Dansk
-
Temaer
-
-
Idræt
-
Kropsbasis
-
-
Natur/teknologi
-
Mennesket
-
-
Specialpædagogik
-
Motorik og bevægelse
-
Trivsel
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-