Af Annette L. Christiansen
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDidaktiseret materiale, der henvender sig til elever i indskolingen. Fokus på læseforståelse og udvikling af elevernes kompetencer til at møde skønlitterære tekster i forskellige genrer.
Der kan arbejdes med kompetencemål indenfor læsning, fremstilling og fortolkning. Færdigheds- og vidensmål indenfor sprogforståelse, tekstforståelse, sammenhæng, fremstilling, oplevelse og indlevelse, undersøgelse, fortolkning, vurdering og perspektivering. Med overskrifter som "brug det du ved", "få styr på handlingen", "søg efter oplysninger", "sæt gang i dine indere billeder", "undersøge hvad ordene betyder", "svare på spørgsmål" og "få overblik" arbejdes med at skabe bevidste om de processer, der indgår i læseforståelse. Eleverne arbejder med forskellige strategier, som på hver sin måde bidrager til at styrke forståelsen og dermed skaber grobund for at kunne analysere og fortolke teksterne. Forståelse handler således både om at forstå tekstens bogstavelige mening og en dybere forståelse, hvor læseren aktivt skaber mening ved at kunne læse "mellem" linjerne.

Forlaget skriver: De syv tekster i denne bog er alle originaltekster, der lader eleven smage på litteraturen allerede fra skolestart.Eleverne i indskolingen skal gøres bevidste om, hvad de selv kan gøre for at blive bedre til at forstå det, de læser. Omdrejningspunktet er aktive elever, der går i dialog med teksterne.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
-
Dansk som andetsprog
-
Basis/Supplerende
-
-
Grundskolen
-
Tværgående emner
-