Første udgivelse i en ny matematikserie for grundskolens matematiklærere samt lærerstuderende, hvor vidensbaseret forskning i matematikundervisning omsættes til konkret matematikundervisning. Denne bog har fokus på elever i 6.-10. klasse.
Materialet indeholder
Elevers udvikling af matematisk begrebsforståelse : vidensbasering: David Tall & Shlomo VinnerLæring gennem sprogbrugssituationer : vidensbasering: Pauline Gibbons m.fl.
Fundamentale situationer : vidensbasering: Guy Brousseau
Kategorier af matematiske repræsentationer : vidensbasering: Raymond Duval
Et udvidet perspektiv på læring og undervisning gennem udvikling af elevers matematiske overbevisninger : vidensbasering: Guershon Harel & Larry Sowder
Teknologier i matematikundervisningen : om at bruge teknologier og udvikle teknologiforståelse i matematik
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: I et praksisnært sprog peger forfaterne på relevante og brugbare elementer fra forskningen, for derefter at implementere disse elementer i konkrete forslag til undervisningen. Lærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning. Forfatterne vil konstruere forslag til matematikundervisning, der er baseret på nogle af de særligt brugbare elementer fra forskning. Bogen er skrevet til lærere, matematikvejledere, lærerstuderende og læreruddannere.Bogen indeholder seks undervisningsforløb til udskolingen, der er baseret på følgende teorier:- David Tall og Shlomo Vinners teori om elevers udvikling af matematiske begreber- Guy Brousseaus teori om fundamentale situationer- Raymond Duvals teori om kategorier af matematiske repræsentationer- Guershon Harel Larry Sowders teori om overbevisninger- Pauline Gibbons teori om læring gennem sprogbrugssituationer- Teknologiforståelse i matematikundervisningen.
Torben Blankholm
- Hertil findes svarark og arbejdskort til de enkelte undervisningsforløb på forlagets hjemmeside