Af Catherine MacPhail
I en engelsk provinsby huserer banderne til stor gene for alle. Den lidt nørdede Kevin kommer modvilligt ind i en af dem, men gribes af spændingen og kammeratskabet, indtil han pludselig får nok.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTribes er en autentisk, engelsk ungdomsroman, skrevet i et forholdsvis enkelt sprog, som fortæller en spændende historie med udgangspunkt i problemstillinger ang. bander og vold. Kevin, bogens hovedperson, forsøger at holde sig ude for det lokale bande miljø, men bliver alligevel involveret og kommer til at stå overfor nogle store, personlige valg. Tribes lægger op til refleksion og personlig stillingstagen og egner sig til et læseforløb i udskolingen og er desuden velegnet til arbejdet med elevens selvvalgte emne i 9. og 10. klasse.
Forneden findes en pædagogisk vejledning, der består af en række forslag til generelle ideer og opgaver, som kan benyttes til læsning af fiktive tekster. Der er forslag til forskellige konkrete mundtlige og skriftlige tasks, bl.a. opgaver hvor it, bevægelse og kreativitet spiller en stor rolle. Man kan vælge opgaver, alt efter hvor man ønsker at lægge vægten i arbejdet med teksten. Tilknyttet vejledningen hører desuden en padlet, som indeholder mere detaljerede forklaringer på aktiviteterne samt opgaveark og links, der kan supplere forløb med fokus på tekstlæsning.
Bogen er oplagt læsning for unge både i klassesammenhæng og som en gribende sololæsningsbog, der overordnet set handler om spænding, psykologi og nysgerrig på det grænsesøgende - se endvidere emneord. Trods den barske alvor i historien er der til tider flettet humor ind i sproget, tonen og handlingen. Bogen rummer udsagn fra voksne fra forskellige samfundslag, der vil lære de unge om livet. Disse er oplagte som afsæt i en samtale om personkarakteristikker, refleksion over egen identitetsdannelse og ikke mindst kultur- og samfundsforståelse
Undervejs i læsningen kan eleven gisne om den videre handling ved at producere skriftlige tekststykker både som motivation og udvikling af elevens skriftlige kompetencer, hvor sproget holdes i forfatterens tone, en anden genre eller egen skrivestil for at bevidstgøre om forskellige skriftsprog og for variationen
For at prøve kræfter med det dynamiske kultursyn kan eleven forberede spørgsmål ud fra bogen samt nedenstående emneord og kontakte en eksisterende gruppe/klub i et engelsktalende land.
-
Engelsk
Lise Fenger Poulsen