Flydende læsning i praksis
Af Gertrud M. R. Brandt
Beskrivelse af hvordan læreren trin for trin kan træne elevernes læsehastighed og forståelse gennem forskellige øvelser, f.eks. ekko-, kor-, makker-, tandemlæsning og metoden: Ord pr. minut.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet"Flydende læsning i praksis" af Gertrud Brandt er en guide til undervisning i flydende læsning.
Bogen giver bud på en undervisning med fokus på automatisering af ord, fx ved hjælp af gentaget stavning, og om makkerlæsning, hvor eleverne arbejder sammen i par og giver hinanden konstruktiv feedback.
Samtidig giver den dig som underviser redskaber til, hvordan du kan tilrettelægge forskellige læseforløb som et intensivt stilladserende læsekursus, hvor dine elever får mulighed for at anvende de forskellige læsemetoder, de tidligere har lært.
Til materialet hører også en kopimappe med opgaver til læsetræningen. Derudover kan du på forlagets hjemmeside hente relevante kopiark.

Forlaget skriver: Flydende læsning i praksis er en guide til undervisning i flydende læsning i indskolingen og på mellemtrinnet.
I denne anden og udvidede udgave præsenterer bogen dig for nye kapitler om automatisering af ord, fx ved hjælp af gentaget stavning, som knytter stavning og læsning sammen, og om makkerlæsning, hvor eleverne arbejder sammen i par og giver hinanden konstruktiv feedback.
Ud over metoder beskriver bogen, hvordan du kan tilrettelægge forskellige læseforløb som et intensivt stilladserende læsekursus over 5 uger. Her får dine elever brug for alle de læsemetoder, de har lært i løbet af skoleåret. Bogen indeholder også forbedrede og helt nye skemaer til vurdering af elevernes fremskridt samt de nyeste oplæsningshastigheder.
Til bogen hører en særskilt kopimappe med alle kopiark til læsetræningen. Desuden rummer mappen omkring 190 lixede tekster til gentaget læsning med Ord pr. minut-metoden, nye alderssvarende tekster til en individuel, direkte vurdering af den enkelte elev samt tekster til afdækningen af elevens nærmeste zone for læseudvikling.
- Hertil hører kopimappe