Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUndervisningsbogen SkriveSkud støtter op om stilladseret procesorienteret skriveundervisning, som giver eleverne skrivestrategier og et kendskab til forskellige fremstillingsformer.
Skriveforløbene kan anvendes i vilkårlig rækkefølge. Forløbene bør indtænkes i andre danskfaglige forløb, hvor det giver mening. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at arbejde med bogen fra A til Z uden anden kontekst.
.
SkriveSkud indeholder to typer opgaver: SpireOpgaver og SkriveSkud.
SpireOpgaver er knap så omfattende og tidskrævende skriveforløb som SkriveSkud, og de er tænkt som aktiviteter, hvor eleverne kan komme relativt hurtigt i gang med at skrive. SkriveSkud-forløb afsluttes i et VækstHus, hvor eleverne har mulighed for at få noget mere ud af deres tekster i en sjov og anderledes kontekst, fx ved at præsentere deres tekst med et digitalt værktøj, lave et papirsklip til fortællingen, eller skabe en foldebog.

Forlaget skriver: Når vi vil udvikle elevernes skriveoverskudSkriveSkud præsenterer eleverne for skriveoplæg, der er kreative, let tilgængelige og lige til at gå ombord i. Det skal være sjovt og vedkommende at skrive på mellemtrinnet. Det handler om at udvikle elevernes skrivelyst og deres evner til at samarbejde om skriveprocessens faser: førskrive, skrive, revidere og færdiggøre. Eleverne inddrages i en slags miniprojekter, hvor de skriver tekster i kontekst, skriver tekster sammen og alene, giver makkerrespons og sætter prikket over iet på tekster, der efterfølgende skal bruges til noget.Den meningsskabende kontekstSkriveskud er skriveundervisning med et formål, og det er vigtigt, at eleverne oplever, at der i de fleste tilfælde er reelle modtagere i den anden ende, der interesserer sig for det, de skriver.Med SkriveSkud skal eleverne opdage, at det gør en forskel, at de skriver, og at det er sjovt og nødvendigt at redigere, finpudse og gøre sig umage.Det afvekslende skrivearbejdeMaterialet lægger der op til, at eleverne skriver i en bred vifte af genrer; i forskellige kommunikationssituationer, stillejer og fremstillingsformer. De skal skrive korte tekster, lange tekster, meget gennemarbejdede tekster og hurtige tekster. Det sker i materialets tre typer af aktiviteter: SpireOpgave, SkriveSkud og Væksthus. Undervejs støttes eleverne af tydelige skriveordrer, modeltekster og skriverammer.At blive en god skriver kræver ikke et særligt talent, men det kræver en stilladserende undervisning, der giver eleverne skrivestrategier og et kendskab til forskellige teksttyper. I et informations- og videnssamfund som vores er det centralt, at alle børn lærer at skrive, så de opnår selvstændighed og styrke til at komme til orde, kommunikere og reflektere. At de kan skrive for at beskrive, berette, udforske, reflektere, instruere og fortælle.
-
Dansk
-
Fremstilling
-
- Gå til Arbejdsark og lærervejledning
- Hertil findes supplerende materialer på forlagets hjemmeside