Ayses røde tørklæde
Af Özlem Cekic
Ayse bliver klippet. Det får hende til at ligne en puddelhund, synes hun da selv. Hun beslutter at gå med tørklæde. Ingen siger at hun skal, men klasselæreren bliver bekymret og indkalder Ayses forældre til samtale.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBogen om Ayses frivillige tørklædevalg er en fin, letlæst historie med afsæt i et flerkulturelt børneliv tilsat fordomme og uvidenhed - set og oplevet i børneøjenhøjde.
Layoutet er tilgængeligt med klare og appellerende illustrationer, som både supplerer og støtter teksten. Med et lixtal på 21 kan bogen anvendes som frilæsningsbog, men historien inviterer først og fremmest til fælles klasse-/holdsnak om alt fra fordomme og religiøse regler til forfængelighed og dét at have hemmeligheder.
Bogens oplagte målgruppe er de 8-10-årige (piger), men dens temaer kan snildt drøftes et stykke med op på mellemtrinnet. For en del tosprogede elever vil det desuden være en gevinst at have mulighed for identifikation i forhold til både de konkrete problemstillinger og beskrivelsen af hverdagslivet.
Selvom forviklingerne i Ayses røde tørklæde ender godt med glade pigesmil, kan der hurtigt vækkes store følelser, når retten/årsagen til at gå med tørklæde sættes på dagsordenen. Bogens budskab er, at enhver kvinde/pige med tørklæde har sine egne grunde til at bære tørklæde, og at der skal være plads til dét. Andre vil modsat mene, at det muslimske hovedtørklædeer et symbol på kvindeundertrykkelse og på social kontrol, og at de individuelle forklaringer forklejner problematikken.
- Hvad man som underviser eller pædagog mener, og hvordan og hvorvidt man vil inddrage denne diskussion i arbejdet med Ayses genvordigheder, er op til den enkelte. Men hvad enten man sympatiserer med Özlem Cekics budskab eller ej, er der ingen tvivl om, at det er sundt og berettiget at blive opfordret til huske på ind imellem at stoppe op og spørge åbent: Hvorfor gør du egentlig sådan? Det gælder tørklæder - og det gælder mange andre faste overbevisninger, som børnene vil kunne få bragt i spil gennem Ayse-fortællingen.

Forlaget skriver: Ayse ligner næsten en puddelhund, efter hendes mor er kommet til at klippe hendes hår for kort. Derfor tager Ayse i hemmelighed sin mors tøklæde på, så ingen i skolen skal se krøllerne. Anne og louise forstår ikke, hvorfor Ayse pludselig går med tørklæde. Men det er ikke kun veninderne der undrer sig. Klasselæreren kalder bekymret Ayses forældre til samtale på skolen. Ayse får ondt i maven. Tænk, hvis hendes hemmelighed bliver afsløret ...
LIX: 21.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
Temaer
-
-
Dansk som andetsprog
-
Basis/Supplerende
-