Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetHvordan kan man organisere sin sammenspilsundervisning så alle elever er aktive og involverede på én gang? Stikordet er QR-koder som eleverne scanner med smartphones eller tablets og som er vejen til selvinstruktion vha. instruktionsfilm.

Forlaget skriver: Sammenspil i skolen. Didaktik, metodik og praksis med afsæt i QR-koder. Selvinstruerende materiale, der tager det pres af, man som musiklærer ellers kan opleve, når et sammenspilsnummer skal indstuderes. 4 sammenspilsnumre, som er beregnet for mellemtrin, overbygning, efterskoler og gymnasier.
Det drejer sig om at udnytte it-teknologien i forbindelse med musikundervisningen, så den kan blive en hjælp for læreren, og samtidig handler det om at udnytte samme princip, som når unge derhjemme eller i deres band går på youtube for at se en "tutorial", der viser, hvordan der spilles på det instrument, man er i gang med. Bogen indeholder et afsnit, der forklarer metoden og ideen bag. Herefter vil det være 4 swingende sammenspilsnumre, hvor alle de musikalske roller optræder i form af QR-koder. Ideen er, at eleverne i forbindelse med et sammenspilsnummer vælger sig ind på et instrument, de gerne vil spille på, hvorefter de med en tablet, fx ipad eller smartphone scanner den pågældende QR-kode og ryger direkte ind i en instruktionsfilm. Herefter kan de gå ud i små grupper og blive instrueret af videoen.
Sammenspilsnumre: Endeløst (Rasmus Walter) - Arh der (MC Einar) - DJ Blues (Panamah) - I Havana Tommy Hovgård Nielsen).
-
Musik
-
Musikudøvelse
-
Jørgen Andresen
Ken Dolva
Peter Mikkelsen