AKTØREN er et undervisningsmateriale til at engagere eleven i at blive opmærksom på følelser og at opnå erfaring med at håndtere dem i hverdagen. Materialet styrker elevens grundlæggende viden om følelser og udvikler færdigheder i problemløsning. Materialet har fokus på at understøtte inklusion i relation til elever på folkeskolens mellemtrin med en autismespektrumforstyrrelse og et funktionsniveau inden for normalområdet, men også elever, der har lignende sociale vanskeligheder som f.eks. ADHD kan have stor gavn af det.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: AKTØREN er et undervisningsmateriale til at engagere eleven i at blive opmærksom på følelser og at opnå erfaring med at håndtere dem i hverdagen. Materialet styrker elevens grundlæggende viden om følelser og udvikler færdigheder i problemløsning. Materialet har fokus på at understøtte inklusion i relation til elever på folkeskolens mellemtrin med en autismespektrumforstyrrelse og et funktionsniveau inden for normalområdet, men også elever, der har lignende sociale vanskeligheder som f.eks. ADHD kan have stor gavn af det.
Materialet består af elevens arbejdsbog med 26 individuelle lektioner, fordelt på 8 kapitler. Hertil hører en parallel lærermanual med en indledning til kapitlerne og en vejledning til hver lektion. Dertil kommer 6 gruppeøvelser, som andre elever fra klassen deltager i.
Et varieret oplevelsesmateriale, som digte, powerpoints og filmklip, fortællinger, illustrationer m.m. forsyner eleven med viden og vækker engagement. Analysematerialer i form af fx tjeklister, spørgeskemaer, analyseark, taktile og visuelle elementer sørger for, at eleven i eget tempo kan være aktør i læringsprocessen. Endelig muliggør problemløsningsmaterialer som værktøjskort og evalueringsark, at ideer kan afprøves, og egne erfaringer vurderes.
Først tilegner eleven sig forståelse for basale følelsesmæssige tilstande og enkel problemløsning. Dernæst bliver eleven fortrolig med komplekse begreber som humør, dagsform, trivsel og en mere nuanceret problemløsning.
Spændende og morsomme gruppeaktiviteter som rollespil, quiz, fælles problemløsning, film og konkurrencer sørger for, at eleven kan anvende sine nye færdigheder og viden i samspil med sine klassekammerater.
-
Specialpædagogik
-
Diagnoser
-
Trivsel
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Gun Iversen
- Hertil findes supplerende materiale på internettet