Af Mona Lund Markussen
Inspiration til hvordan man tilrettelægger bevægelsesbaseret sprogundervisning med særligt henblik på at forebygge læsevanskeligheder.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Bevægelse i den tidlige sprogundervisning ligger i forlængelse af den obligatoriske sprogvurdering i børnehaveklassen.
Der er stor forskel på, hvor let børn lærer at læse. Nogle børn kæmper med deres læseudvikling gennem hele deres skoletid. En sprogvurdering i børnehaveklassen giver mulighed for på et tidligt tidspunkt at identificere de børn, der er i risiko for at udvikle læsevanskeligheder.
Det centrale ved sprogvurderingsmaterialet i børnehaveklassen bliver derfor, at man ud fra materialet kan identificere børn, som sprogligt er usikre i en sådan grad, at der er behov for en foregribende indsats.
Bogen indeholder:
• Et teoretisk afsnit om sprogvurdering i børnehaveklassen, centrale prædikationer på senere læsevanskeligheder og forebyggelse af læsevanskeligheder
• Refleksioner over undervisningsrammer: tidsrummet, holddannelse, underviseren, undervisningen, den modellerende undervisning og udvælgelse af aktiviteter fra idékataloget
• Idékatalog til foregribende undervisning: aktiviteter til sproglig opmærksomhed, øvelser i fonologisk opmærksomhed, øvelser i fonem opmærksomhed.