Værktøjer til klasseledelse
Hjernepauser
Om at optimere læreprocesser ved brug af hjernepauser og om hvordan disse kan bruges som en del af klasseledelse. Med afsnit om hvordan hjernepauser virker, hjernens opbygning, sammenhæng mellem bevægelse, hjerneprocesser og læring, samt 84 øvelser/ideer til hjernepauser.
Materialet indeholder
Indholdsfortegnelse: OptaktHjernepausens hvorfor
Hjernepausens hvordan
Før du vælger
Hjernepauser. Værsgo'
Individuelle (7'eren
Balance
Fodgreb
Ingenting
Lår-fod
Solhilsen
Statisk og dynamisk 1
Stærk dig
T-kryds
Touch'n'go
Øjengym)
Magiske fingre (Blink-knips
De umulige
Guns'n'roses
Højre-venstre kryds
Lillefinger-tommelfinger
Luft-tegning
V-W
Øre-næse-byt)
Nærvær, Mindfulness & Afspænding (Bevar roen
Blomsterhånd
Kropsscanning
Mindfulness
Åndedrætsøvelse, firkanten
Åndedrætsøvelse, næsen)
Makkerpar (1-3-2 fodhop
Bizz-Buzz
Ene eller forskellig
Grib blyanten
Hils og mød
Hvilken en?
Håndmassage
Håndstatus
Håndtryk 1
Håndtryk 2
Kamplege to og to
Lige og ulige
Refleksionstid
Statisk og dynamisk 2
Terre
Tælle-til-tre)
Grupper (Balders bål
Eksperimenter
Endorfiner
Flyvende firkant
Forandring
Følg lederen
Gordisk knude
Kig ned, kig op
Klask-klap-knips
Kryds og bolle
Maskinrummet
Milkshake
Polsk solidaritetsleg
Puls
På stribe
Siddende stol
Strandet på øen
Tom & Jerry
Trekanttagfat
Trække gulerødder
Tæl til 10
Værd at vide)
Klassen (5-4-3-2-1
Bytte-bygge plads
Bølgen
Cemtentfødder
Det er dendrit , Én som mig
Er du osse fra Århus?
Farvejagt
Formationer
Grib fingeren
Hold den kørende
Kyllingestræk
Ligesom mig
Massage-toget
Regnvejr
Signaler
Simon siger
Sneboldkamp
Sten, saks, papir
Systemisk
Varm kartoffel)
Noter
Hjernepauser, idé fra
Litteratur
"værktøjer"
Hjernepauser, alfabetisk
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Udgivet i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE.Hjernepauser giver mere reel læringstid og bidrager til øget trivsel i klassen. De er et nemt og effektivt virkemiddel, der på kort tid og med en relativ lille indsats kan gøre en stor forskel, som del af din klasseledelse.En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Den største effekt opnås ved krydsmodal perception, hvor højre og venstre kropsdel koordineres.Gennem bogen får duindsigt i, hvorfor hjernepauser virkerviden om hjernens opbygning og sammenhæng mellem bevægelse,hjerneprocesser og læringteknikker og værktøjer til at anvende hjernepauser og skabe glidendeovergange til læringsaktiviteterne84 hjernepauser til brug i undervisninget refleksionsrum i forhold til din egen praksisHjernepauser Aktiviteter der booster læring er til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Værktøjerne og hjernepauserne kan dog bruges i alle typer af undervisning og vil have lige så stor effekt på kurser for voksne og på videregående uddannelser.
Søs Rask Andresen