Materialet indeholder
Hvad er dysleksi?Afkodningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksi
Retskrivningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksi
Dysleksi og fonologi
Dysleksi og læseforståelse
Dysleksiens biologiske fundament
Undersøgelse og diagnosticering
Pædagogiske tiltag
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Denne nye udgave af bogen Dysleksi formidler de sidste års udvikling inden for dysleksi og præsenterer resultater fra norsk og international forskning om årsagsforklaringer til dysleksi, og hvilke pædagogiske tiltag, som viser sig at have bedst effekt.
Det sidste tiårs forskning har ikke givet mange nye revolutionerende indsigter i dysleksi, men har givet mere støtte til hypotesen om, at dysleksi først og fremmest er problemer med afkodningen, og at denne vanskelighed har sin årsag i mangler i det fonologiske system, evnen til at håndtere sprogets lydmæssige formside. Et gennemgående tema i denne bog er derfor fonologiske vanskeligheder.
Foruden nye forskningsresultater indeholder denne udgave af bogen en beskrivelse af testen Logos til afdækning af læsevanskeligheder sammen med en vejledning i, hvilke pædagogiske tiltag, der bør iværksættes for at hjælpe den enkelte elev med store læsevanskeligheder.
Indhold:
• Hvad er dysleksi?
• Afkodningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksi
• Retskrivningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksi
• Dysleksi og fonologi
• Dysleksi og læseforståelse
• Dysleksiens biologiske fundament
• Afdækning og diagnosticering
• Pædagogiske tiltag
• Referencer, relevante adresser og ordforklaringer.
-
Specialpædagogik
-
Diagnoser
-
Torleiv Høien
Karl-Åge Andreasen