Hvad er meningen?
Af Anna Karlskov Skyggebjerg
Tekster, billeder og opgaver, der alle kredser om temaet meninger.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBogen er en del af serien Mærker, der er et litteraturmateriale til mellemtrinnet. Teksterne og billederne i denne bog, der alle er af nyere dato, runder alle temaet "Hvad er meningen med livet?" og eleverne skal arbejde bevidst og struktureret med læseforståelse og læse- og skrivemåder.
Der lægges op til, at eleverne både arbejder individuelt, i grupper og fælles i klassen ligesom elevernes arbejde kan veksle mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet. Bagerst findes afsnit til læreren.

Forlaget skriver: Indtryk - udtryk - aftryk
Litteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen - at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.
I Hvad er meningen? af Anna Karlskov Skyggebjerg er der fokus på tekster, malerier og illustrationer af: Ken Denning, Shaun Tan, Tina Sakura Bestle, Bent Haller, Louis Jensen, Lilian Brøgger, Trine Andersen, Els Cools og Jens Teglers. At søge efter mening er det tematiske omdrejningspunkt i bogen, hvor det er en pointe, at skabelse af mening fremstår varieret og med et flertydigt budskab. Temaet behandles i mange forskellige genrer fra poesi til science fiction, og det anskues fra forskellige vinkler. Den tematiske gennemspilning spænder fra individets undring over sin egen placering i universet over tabet af mening i hverdagen til den pludselige refleksion over mening i mødet med det fremmede.
De læsemåder, materialet lægger op til, tager hensyn til elevernes forudsætninger og forsøger at bygge bro mellem teksternes verden og elevernes. Der er både opgaver, som specifikt træner eleverne i at læse fiktive tekster og giver et fagsprog til tekstfortolkningen, og der er opgaver, som bringer teksterne i dialog med elevernes eget liv og ansporer dem i deres egen meningsdannelse.
-
Dansk
Shaun Tan
- Hertil findes arbejdsark på seriens hjemmeside