Af Karin Erbo Jensen
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Denne handleplan for undervisning af ordblinde er et redskab til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning af ordblinde elever i grundskolen.
Ordblindhed er den sværeste form for læsevanskelighed. Det kan være rigtig godt at få stillet en diagnose og få afdækket sit læseproblem så tidligt som muligt ved hjælp af test - og dem er der mange af. En diagnose alene hjælper ikke eleverne. Den skal følges op med undervisning, rådgivning og vejledning på skolen og i fritiden.
I de seneste år er udviklingen gået stærkt med hensyn til forskning i læsning og læseundervisning, udvikling af bedre evalueringsredskaber og undervisningsmaterialer. Det betyder meget for ordblinde elevers mulighed for at gennemføre grundskolen på lige fod med deres læsende kammerater.
Denne handleplan er et hjælpemiddel i opfølgningen af ordblindetestningen, så skolerne kan tilbyde undervisning, metoder, materialer, hjælpemidler, rådgivning og vejledning til den ordblinde elev.
Bogen indeholder:
• Definition af ordblindhed
• Elevskema
• Testrapport
• Testresultater
• Testningen og iagttagelser
• Krav
• Principper
• Tidlig identificering og tidlig hjælp
• Metoder
• Undervisning
• Læseformer i faglig læsning
• Før, under og efter læsningen.
-
Specialpædagogik
-
Diagnoser
-