Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBogen er en del af serien Mærker, der er et litteraturmateriale til mellemtrinnet. Eleverne arbejder med det uhyggelige, der som tema dukker op i litteratur, billeder, film og computerspil her med litteraturen i centrum.
Der lægges bl.a. vægt på bevidst og struktureret arbejde med læsemåder og læseforståelse.
Opgaverne i bogen lægger op til, at eleverne arbejder både individuelt, i grupper og fælles i klassen. Eleverne skal også i CL inspirerede opgaver diskutere centrale spørgsmål til et par af teksterne.
Undervisningen sigter mod at eleverne udvikler kommunikations kritiske og reflekterende kompetencer.
Materialet lægger op til en vekselvirkning mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet.

Forlaget skriver: Litteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen - at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.
I Ustyrlig uhygge af Ayoe Quist Henkel og Marianne Oksbjerg arbejder eleverne med det uhyggelige. Det uhyggelige er et klassisk tema, der ofte dukker op i litteratur, billeder, film og computerspil. Men hvorfor bliver vi på én gang tiltrukket og frastødt af det uhyggelige, det uforklarlige, det ukontrollable og det grænseoverskridende? Det er bl.a. dét, eleverne skal reflektere over og sætte sig selv i relation til, mens der læses tekster og ses på billeder af: Kenneth Bøgh Andersen, Peter Mouritzen, Mette Finderup, Els Cools m.fl.
De læsemåder, materialet lægger op til, tager hensyn til elevernes forudsætninger og forsøger at bygge bro mellem teksternes verden og elevernes. Der er både opgaver, som specifikt træner eleverne i at læse fiktive tekster og giver et fagsprog til tekstfortolkningen, og der er opgaver, som bringer teksterne i dialog med elevernes eget liv og deres erfaringer med det uhyggelige.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Marianne Oksbjerg
- Hertil findes arbejdsark på seriens hjemmeside