Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Matematikvanskeligheder
Matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin
kortlægning og undervisning
8.-10. klasse [P] [SU] [U]



En hjælp til kortlægning af elevens forudsætninger inden for de forskellige matematikfaglige områder samt forslag til undervisning. Med informationstest, samtaleguide og kopiark.


"Matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin" er en del af

Serie
Matematikvanskeligheder

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: Et redskab til matematiklærere i arbejdet med at støtte elever i matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin.
Når en elev er gået i stå i sin udvikling af matematiske begreber og deres anvendelse, kan læreren bruge detteredskab til at finde svar på følgende spørgsmål:
• Hvilke faglige områder er vigtige i elevens matematiske udvikling?
• Hvilke informationer om elevens matematiske udvikling skal lærere søge at få kendskab til, og hvordan kan man skaffe sig disse informationer?
• Hvilke undervisningstiltag kan og bør iværksættes på denne baggrund?
Svage præstationer i matematik kan få alvorlige personlige og sociale konsekvenser. Alle elever har derfor krav på at blive mødt med lærings- og undervisningsbetingelser, som forebygger og afhjælper matematikvanskeligheder.
Materialets tilgang bygger på forfatternes begreb 'regnehuller',der bl.a. indebærer, at matematikvanskeligheder kan imødegås med mange forskellige strategier, og at den bedste strategi ikke altid er at starte med 'at fylde hullet op'.
Materialet indeholder en informationstest og samtaleguide, der anvendes til at indhente informationer om elevens forudsætninger, potentialer, behov og motivation. For hvert faglige område er der oversigt med fokusspørgsmål og begrundelser samt forslag til kortlægning og undervisning, som læreren kan bruge direkte eller i tilpasset form i en indsats for at styrke elever i matematikvanskeligheder. It-muligheder beskrives med eksempler, og der afsluttes med kopiark.
Matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin henvender sig til matematiklærere og matematikvejledere i grundskolen, på efterskoler og ungdomsuddannelserne. Desuden vil alle, der beskæftiger sig med elever i matematikvanskeligheder i støttecentre eller specialskoler, kunne finde inspiration.
Om forfatterne:
Lena Lindenskov er lektor på Danmarks institut for Pædagogikog Uddannelse (DPU), Campus Emdrup, AarhusUniversitet.
Pia Beck Tonnesen er lektor på Institut for Skole ogLæring, Professionshøjskolen Metropol.
Peter Weng er lektor på Institut for Skole og Læring,Professionshøjskolen Metropol.

Forfatter
Lena Lindenskov
Peter Weng
Pia Beck Tonnesen
Illustrator
Klahr - Grafisk Design
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
5 229 822 9
ISBN-nummer
9788771581836
Fysisk beskrivelse
248 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog