Materialet indeholder
Helle Rabøl Hansen: Hvem, hvad, hvor om skolemobing (Ordet mobningmobning er -
Konsekvenser af mobning
Digital mobning
Det, man mobbes med er ikke årsagen til mobingen
Hvor udbredt er mobningen?
Hvem mobber, og hvem er ofrene?
Hvordan kan mobning undgås)
Renée Toft Simonsen: Fie og Fiona
Hvem Lukas?
Jeg tør godt!
Så ses vi -
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDidaktiseret materiale udarbejdet af Red Barnet. Tager afsæt i mobbeforskeren Helle Rabøl Hansens viden om og forklaringer på mobning.
De fire kompetenceområder inden for faget dansk - læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation - er alle i et vist omfang relateret til kommunikation mellem mennesker, hvor der er fokus på kommunikation som interaktion og på sproget som redskab. Disse kompetenceområder indgår i undervisningsaktiviteterne, der foldes ud i dette materiale. I samtlige noveller indgår oplæsning af novellerne - i klassen eller i grupper - som en del af undervisningen med efterfølgende samtale og fortolkning. Drama og bevægelsessekvenser er lagt ind i flere af de udarbejdede undervisningsaktiviteter.
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab skal føre til, at eleverne udvikler kompetencer til at fremme sundhed og trivsel. Mange af undervisningsaktiviteterne lægge op til, at eleverne får mulighed for at relatere til egne oplevelser og viden om og erfaringer med trivsel og mobning.
Materialet består af fire noveller og fire kortfilm om mobning.
Fortællingerne tager udgangspunkt i historier fra det virkelige liv.
Både noveller og film illustrerer, hvordan mobning kan udspringe af forskellige følelser som kedsomhed, frygt for udstødelse og ensomhed.

MitCFU
Dansk: 3., 4., 5. kl.
Hent PDF-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
Jon Kristian Lange
Renée Toft Simonsen
Nadia Schlosser
Ulrik Jantzen
- Gå til De fire film Mobningens ABC
- Gå til De 4 kortfilm 'Udfordringen' del 1-4:
- Hertil findes film på forlagets hjemmeside