Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet TAKT i skolen
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
TAKT i skolen
[U]






Materialet indeholder

TAKT i skolens fællesskaber
I fælles takt : om orkestermodellen og dens anvendelse
Almen læringsledelse : om trivselsøgende ledelse af læringsrummet
Fokuseret læringsledelse : om fokuserede trivselstiltag
Individuel læringsledelse : om samtalebaserede trivselstiltag
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: TAKT er først og fremmest tænkt som et teamredskab, der beskriver og konkretiserer forslag til trivsels- og læringsformidlende praksis i skolen. TAKT bidrager til øget helhed i den pædagogiske indsats og konkretiserer samtidig de praktiske muligheder på en fleksibel og lettilgængelig måde.
TAKT guider klasseteams gennem de mange muligheder, forudsætninger og tiltag, der kan øge trivslen, læringen og inklusionen i et fællesskab eller for den enkelte elev.
TAKT præsenterer orkestermodellen og orkestrets aktører som udgangspunkt for teamets valg af fokus på læringsfællesskabet og læringsledelse med en række redskaber på tre forskellige niveauer:
Almen læringsledelse: Redskaber, der er lette at indføre, og som ikke kræver, at teamet får tilført ekstra ressourcer.
Fokuseret læringsledelse: Redskaber, som kræver et lidt højere tidsforbrug, men som stadig ligger inden for den tid, som teamet alligevel ofte bruger på eksempelvis konflikthåndtering.
Individuel læringsledelse: Redskaber, som kræver ekstra ressourcer i en kort perionde, men til gengæld har den største varige effekt på trivsel, læring og inklusion.
Forfatterne ser AKT og inklusion som to sider af samme sag med så mange overlappende felter, at det i praksis ikke giver mening at tale om dem hver for sig. Det er ikke muligt for en inklusionsvejleder at skabe trivsel hos en enkelt elev, hvis fællesskabet ikke vil lukke vedkommende ind på de præmisser, han nu engang har brug for. Det er heller ikke muligt for en AKT-vejleder at bidrage til at skabe et stærkt klassefællesskab, hvis enkelte elever til stadighed udfordrer de fælles rammer og skaber utryghed ved en uforudsigelig eller eksempelvis udadreagerende adfærd. Trivsel og læring forudsætter et trygt fælleskab.
TAKT henvender sig til alle, især teams, som i skoleregi varetager den enkelte klasses læring og trivsel. Materialet er relevant for PPR, pædagogiske ledere samt AKT- og inklusionsvejledere, og det kan bruges på alle klassetrin.

Forfatter
Helle Overballe Mogensen
Tine Kristensen
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
5 282 083 9
ISBN-nummer
9788771584509
Fysisk beskrivelse
258 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog