Materialet indeholder
1 RoS - kuffert gange1 RoS - den lille tabel
78 regnestykekkort
80 tekstopgavekort
1 plastikkort
3 tabel-perlekæder
100 brikker
10 røde ringe
1 hulplade
150 perler
1 marker
3 træpinde
21 tallinjekort
4 tabel-tallinjer
1 snor
5 klemmer
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetRoS står for regning, observation og strategiudvikling og henviser til tanken bag materialet. Målet er nemlig, at eleven udvikler et nuanceret gangebegreb, får automatiseret en række gangestykker og endelig udvikler evne til at anvende det automatiserede i andre gangestykker. I materialet er en god beskrivelse af, hvad et veludviklet gangebegreb betyder og opgaver, der understøtter udviklingen af et sådant gangebegreb.
Der arbejdes også bevidst med regnestrategierne. Her beskrives to former for strategier i hovedregning, nemlig backupstrategier, hvor man typisk tæller eller hopper i tabel, og hukommelsestrategier, hvor man får hjælp af noget, man "bare ved" og derfra kan regne videre og finde svaret. De elever, der ikke automatisk udvikler deres hukommelsesstrategier har stor fordel af, at hensigtsmæssige strategier demonstreres i undervisningen.
I kufferten findes opgaver til 20 dage, 5 opgaver pr. dag, som giver mulighed for træning i regnestykker, tekstopgaver, gentaget addition og opdeling. Desuden er der en grundig vejledning til, hvorledes arbejdet med eleven skal tilrettelægges og udføres, og endelig er der i kufferten de konkrete materialer, der skal anvendes. Yderligere findes et lille hæfte, "Den lille tabel", hvor det beskrives, hvad det vil sige at "kunne den lille tabel".
Materialet er særligt godt til specialundervisning og til arbejdet med elever, der oplever matematikvanskeligheder. Nogle af disse elever er netop børn, der i 3.-4. klasse oplever et stort spring i kompleksiteten i talbehandlingen, når gange og division introduceres.
-
Matematik
-
Matematiske kompetencer
-
Tal og algebra
-
-
Specialpædagogik
-
Diagnoser
-
Pernille Pind