Talkaniner
Undervisningsmateriale bygget op omkring 14 talkaniner, som hierakisk præsenterer eleverne for tælle- og regnestrategier, og som eleverne kan bruge i mere sammensatte regneoperationer efterfølgende.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Alt for mange elever ender i matematikvanskeligheder, fordi de ikke har arbejdet systematisk med regnestrategier og sidder fast i rigide tælleregler - helt op i udskolingen. Talkaniner giver elever stærke basale matematikfærdigheder og hjælper med til at synliggøre og konkretisere arbejdet med strategier i matematikundervisningen.
Materialet er bygget op omkring 14 Talkaniner, som hierakisk præsenterer eleverne for tælle- og regnestrategier. Sammen med Talkaninerne lærer eleverne strategierne en ad gangen for at kunne bruge dem i mere sammensatte regneoperationer bagefter. Et centralt element i aktiviteterne er de fire repræsentationsformer: den mundtlige, den skriftlige, den hverdagsrelaterede og den konkrete.
I aktiviteterne bliver der arbejdet med alle de matematiske kompetencer i Fælles Mål. Forud for hver kanin er der en oversigt over, hvilke matematiske aktiviteter, der er i spil ved hver aktivitet.
Det er vigtigt at følge op på, hvilke mål den enkelte elev har nået og herefter justerer/sætter nye mål. Hver Talkanin bliver fulgt op med en evalueringsdel på klassen. Evalueringssiderne ligger til fri print herunder.
Talkaninerne er udarbejdet inden for kompetenceområdet Tal og Algebra til undervisningen i 0.-2. klasse, men henvender sig i høj grad også til udfordrede elever, der har behov for en specifik indsats.
Hele materialet består af en vejledning, et hæfte og et plakatsæt.
-
Matematik
-
Tal og algebra
-
Lise Astrup
Marianne Billeskov Mortensen
Leticia Caramia
- Hertil findes 14 plakater