Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetLærerguiden indeholder både en generel vejledning til dansk i 10. kl. og en specifik vejledning til de 8 kapitler i elevbogen, som hver rummer 3 afsnit. - Indgang, som er en præsentation af kapitlets mål, forklaringer og aktivering af elevernes forforståelse. Tilgang med skriftlige og mundtlige opgaver, hvor eleverne skal læse, analysere, fortolke og diskutere og arbejde i dybden med danskfaglige begreber. Udgang, som er en opsamling og en refleksion over det lærte gennem forskellige typer af opgaver, som samtidig forbereder eleverne til prøverne i dansk.
Materialets nøglebegreber er identitet, kultur, kommunikation og refleksion, som tilgås via mange forskellige genrer og modaliteter, som artikel, pressefoto, reportage, autofiktion, noveller, kortprosa, skulptur m.fl.

Forlaget skriver: Sæt spor i tiende er målrettet danskundervisningen i 10. klasse. Materialet består af en grundbog til eleverne og en lærerguide til læreren. Elevbogen består af otte faglige forløb og en opslagsdel. De otte forløb er struktureret efter en tredeling: Indgang, tilgang og overgang. Eleverne guides ind i mål for de enkelte forløb, temaer, genrer og faglige områder. Dernæst præsenteres de for tilgange, faglige begreber, tekster og andet stof og udfordres i eget arbejde med at undersøge, fortolke, vurdere, søge mere viden, præsentere og diskutere. Afslutningsvist møder de skriftlige og mundtlige opgaver, der mimer de formuleringer og udfordringer, som eleverne møder ved prøverne. Efter hvert forløb skal eleverne arbejde med et overbliksskema, hvor de udfylder og reflekterer over mål, temaer, perspektiveringsmuligheder og andre iagttagelser, der er relevante at gemme.
Den tilhørende lærerguide består af to dele. Dels en generel introduktion til danskarbejdet i 10. klasse og de muligheder, som arbejdet med elevbogen tilbyder, og dels en mere detaljeret omtale af de enkelte kapitlers fokus, stof og opgaver samt suppleringsmuligheder.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Læsning
-
Birthe Christensen
Lise Stadelund