Læs Katrine Marie Guldager med CL
Af Marianne Skovsted Pedersen
Materiale til undervisning i læsning, forståelse og fortolkning af nogle af forfatteren Katrine Marie Guldagers børnebøger efter princippet om kollaborativ læring, hvor eleverne i teams konstruerer viden sammen. Med teksteksempler og opgaver.
Log in and get access
You must log in with Unilogin or WAYF - then you can borrow materialLæs Katrine Marie Guldager med CL er et didaktisk læremiddel til de yngste klassetrin. I starten af materialet findes en oversigt over mål, som materialet tilsigter, at eleverne arbejder med. Den består af tre dele. Første del er en fagtekst om forfatteren, anden del består af tekster af Katrine Marie Guldager, herunder Frøken Ignora, Anton og Frantz, mens tredje del fokuserer på evaluering. Derudover arbejdes der med "Anton og sorgens pil" i læremidlet. Mange af opgaverne er bygget op omkring CL-strukturer, der giver eleverne mulighed samarbejde/kollaboration. Genremæssigt arbejdes med en beretning. Der er mange andre danskfaglige områder i læremidlet, og bl.a. kan nævnes: personbeskrivelser (ydre og indre), persongalleri (hoved- og bipersoner), replikker, billedsprog, dramatisering/skuespil, handlingsbro m.fl.
På www.cl.gyldendal.dk findes supplerende materiale til udgivelsen.

Forlaget skriver: Læs Katrine Marie Guldager med CL er en del af en serie til indskolingens litteraturundervisning. I serien arbejdes med kompetenceområdet FORTOLKNING, og målet er at give eleverne et begyndende kendskab til litterær analyse og fortolkning. Dette materiale er udarbejdet med henblik på de yngste klassetrin. Sproglige aktiviteter og elevproduktioner bygger derfor på mundtlighed, kreative tegneopgaver og små rollespil.
CL som strukturel ramme sikrer engagement og lige deltagelse for alle elever.
- Go to Arbejdsark til "Læs Katrine Marie Guldager med CL"
- Hertil findes supplerende materiale på seriens hjemmeside