Med udgangspunkt i uddrag af både skøn- og faglitterære tekster introduceres eleverne til forskellige læsestrategier, som de kan anvende ved læsning i selvvalgte bøger.
Materialet indeholder
Din selvstændige læsningGenrestrategien
Ordstrategier
Vidensstrategier
Huskestrategier
Flydende læsning
Læs igen
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetI Materialet er der fokus på at kunne læse og forstå en tekst. Eleverne skal lære at læse flydende og sikkert op med en passende læsehastighed. I materialet sættes der fokus på tekster i fire genrer, og både skøn- og faglitteratur indgår.
Der undervises eksplicit i ordkendskab, flydende læsning og læseforståelse
Med Læs! Læs! Læs! tilgodeses kompetencemålet for læsning efter 4. klassetrin: Eleverne kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden.

Forlaget skriver: I Læs! Læs! Læs! af Trine May og Susanne Arne-Hansen er der fokus på arbejdet med at bygge bro mellem klassens fælles undervisning i læsning og elevernes selvstændige læsning i individuelle bøger.
Materialet følger en fast og genkendelig struktur, der sikrer stilladsering af elevernes læring. QR-koder gør det muligt for både lærer og elever at se, hvordan forskellige læsestrategier skal anvendes.
Med Læs! Læs! Læs! til 4. klasse sættes der fokus på tekster i fire genrer, og både skøn- og faglitteratur indgår. Eleverne bliver opmærksomme på at forholde sig til deres egen læseudvikling og brug af strategier. Der er fokus på elevernes motivation og lyst til at læse i forskellige genrer inden for både skøn- og faglitteratur.
Eleverne stilladseres ved, at undervisningen følger en fast struktur. Derefter bygges der bro til elevernes individuelle læsning, ved at de læser i selvvalgte bøger med særlig opmærksomhed på den pågældende strategi.
Materialet består af: Fællesbog, Læsescrapbog og Lærervejledning.
I Læsescrapbogen findes de QR-koder, der demonstrerer brugen af strategierne, så både elev og lærer altid kan gense, hvordan en strategi anvendes.
Materialet bygger på solid international forskning med anbefalinger fra National Reading Panel og integrerer de tre områder ordkendskab, flydende læsning og læseforståelse.
-
Dansk
-
Fremstilling
-
Læsning
-
Trine May