Eleverne bydes op til danskundervisning med emner og genrer, som findes i elevernes egen verden. Sammen arbejder de undersøgende og nysgerrigt, og de bruger krop, følelser og hoved, mens de arbejder med danskfagets kompetenceområder.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Grundsystemet Dynamo byder eleverne op til dansk med emner og genrer, som findes i elevernes egen verden. Sammen arbejder de undersøgende og nysgerrigt, og de bruger krop, følelser og hoved, mens de arbejder med danskfagets kompetenceområder.I Dynamo skal eleverne kunne genkende sig selv. De skal få lyst til at deltage aktivt i undervisningen, både når de læser, lytter, analyserer, fortolker, skriver, fortæller og dramatiserer.Bogens fem forløb er tilrettelagt, så eleverne arbejder med fakta, før de møder fiktion. Det giver eleverne i klassen et fælles sprog og erfaring, så alle kan være med, når de skal arbejde med fiktion.Til slut i hvert forløb vælger eleverne en produktionsopgave, hvor de får mulighed for at udtrykke sig inden for forløbets emne.IndholdI Dynamo, Dansk i 3., grundbog arbejder eleverne med forskellige emner samt strategier, som de kan bruge i og uden for danskundervisningen:Emner:Om læseglæde Om uhyggeOm familierOm navneOm rekorderStrategier:Sådan læser du en tekstSådan laver du et interviewSådan læser du billederSådan finder du gode ordSådan søger du på nettetTil hvert klassetrin hører en grundbog, et arbejdshæfte, en lærervejledning og en web-side. Har du bog, har du web!På web-siden dynamo.alinea.dk finder eleverne bl.a.skriverammer og -skabelonerstrategi-filmlinks til digitale værktøjerfilm med introduktion til produktionsopgaverne. Til læreren findes bl.a.tavlebogresurser til opgavernevideoer med introduktion til hvert af de fem forløb.
Kenneth Jakobsen Bøye
Sarah Stjerne Tingleff
- Hertil findes supplerende materiale på internettet