You are not logged in
Del
Back
Billede af materialet Bennys badekar
Spillefilm
Bennys badekar
0.-2. klasse

Fiasco Film

Benny bor i et gråt betonbyggeri og keder sig gevaldigt, men så finder han en haletudse, som er en fortryllet prins, og da Benny tager haletudsen med hjem, og sammen med den hopper i badekarret, er de pludselig på eventyr i oceanerne.


Page
of

Log in and get access

You must log in with Unilogin or WAYF - then you can borrow material

Filmen er velegnet til undervisningsforløb i både indskolingen og på mellemtrinet afhængig af den faglige sammenhæng og det faglige fokus. "Bennys badekar" er en dansk tegnefilmklassiker fra 1971. En eventyrlig og humoristisk animationsfilm, der handler om at bruge fantasien til at flygte fra hverdagens kedsomhed og uforstående voksne, fra et gråt højhusmiljø ned til en farvestrålende og magisk verden på bunden af et badekar. Filmen er fortalt i et roligt tempo og har en meget stemningsfuld lydside med en enestående underlægningsmusik og iørefaldende sange.

Bennys badekar

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:00
Kapitelbillede
Anslaget
Anslaget skal fange vores interesse, og vi skal fornemme, hvad vi kan forvente os i filmen. Karakteristisk lystig jazzmusik. En lyserød kanin med snoede ører introducerer filmens titel på flere forskellige skriftsprog, hvilket indikerer, der er tale om et almengyldigt tema i filmen. I baggrunden ses en boligkarre, der zoomes ind på hovedpersonen Benny, som bor her. Tematikkens alvor introduceres idet Benny starter med at skyde sin bamse med en pil. Bamsen skyder igen med en revolver, sætter sig i et gult legetøjsfly og flyver ud i verden og erklærer alt og alle krig ved at skyde og udsprede giftig røg over alt og alle. Bamsen møder forskellige krigsmaskiner fra forskellige historiske perioder og kulturer, hvilket indikerer at temaet også i forhold til tidsperioder er almengyldigt. Bamsen kommer tilbage til Benny som sidder i stuen.

02
00:01:35
Kapitelbillede
Præsentationen
Her præsenteres filmens vigtigste personer, relationer og miljøer. Vi får centrale oplysninger for at forstå konflikterne i historien. Moderen kommer ind ad døren sammen med en veninde. De skal drikke kaffe i stuen og moderen bliver forfærdet over, at Benny leger krig i med alt sit legetøj i stuen. Moderen og veninden snakker om, at det er forfærdeligt, at han kan opføre sig sådan. Han får besked på at gå udenfor og lege krig. Det er udenfor at krigen foregår. Tematikken om krigen fortsætter således.

03
00:02:40
Kapitelbillede

Filmens konflikt bliver tydeligere. Den ydrekonflikt mellem mor og barn, voksen/barn, fornuft/fantasi, som udspringer af introduktionen om krigstilstand. Scenen skifter fra inde til ude og fra rent tegneserieunivers til en blanding af virkelighed og tegneserieelementer. Baggrunden er et gråt farveløst realistisk miljø hvor Benny optræder som tegneseriefigur, hvilket er med til at understrege temaet og konflikten mellem fantasi og virkelighed. Overgangen vises i et totalbillede af boligkarren, som fylder hele billedet, hvor Benny kører ned med elevatoren i midten. Ude i "virkeligheden", som skildres i sort/hvide billeder, hører vi lyden at trafikstøj i baggrunden og Benny prøver at få sine mekaniske biler til at køre, men han bliver ikke grebet af legen igen. En Pige kommer forbi med et syltetøjsglas og viser en fisk hun har fanget. Benny bliver interesseret og bytter en af sine biler med pigens fiskenet, hvorefter han løber ud i naturen. De sort/hvide panoramabilleder af omgivelserne omkring boligkarreen viser en grå og trist miljøbeskrivelse. Ikke fra Bennys men beskuerens synsvinkel. Benny møder en "spændende" person i form af en ornitolog (ikke en børnelokker!). Benny stiller forskellige spørgsmål, og det viser sig han har mødt en voksen, der er interesseret i at fortælle om sin interesse. Benny hører blandt andet om Spætten, kongeørnen og klyden. Formidlet i et sprog og en attitude, der tager Benny og det barnlige alvorligt. Symbolsk forsvinder ornitologen i vandet, hvilket også bliver Bennys adgang til fantasiens verden, hvor der også er fest og farver. Benny fortsætter ud i vandet med sit glas og ketcher. Han fanger en haletudse, som han tager med hjem og viser sin mor.

04
00:07:50
Kapitelbillede
Konflikt
Presset på hovedpersonen stiger og det bliver tydeligere hvilke modsætningsforhold der er i spil. Moderen, som stadig drikker kaffe med veninden er ikke interesseret i hverken haletudsen eller Benny for den sags skyld, men bliver vred over at Bennys beskidte sko. Han bliver sendt på badeværelset for at vaske sig med truslen om, hvad der ellers vil ske, når far kommer hjem. Moderen og veninden er fortsat optaget af deres egen verden, som blandt andet handler om et forsvundet vaskepulvermærke, hvor man kan vinde en bil.

05
00:09:12
Kapitelbillede
Point of no return
Punktet hvor hovedpersonens udvikling og filmens handlig tager en afgørende drejning. Benny I badekarret er her beskrevet som en lang scene, hvor Benny erfarer hvordan dele af verden hænger sammen. I badekarrets verden udspiller sig en film i filmen. Scenen indeholder en fortælling i fortællingen, som også kan beskrives efter berettermodellen. Her medtaget i parentes under punktet point of no return. (anslag og præsentation): Benny bliver med haletudsen som det magiske objekt optaget af legen og fantasien. Han fylder badekarret med vand, og haletudsen drager ham med ind i sin verden. Med Bennys iklædning af sit frømandsudstyr, sker skiftet fra det realistiske plan til fantasiens farverige verden. De boblende og rungende lydkulisser er med til at underbygge handling og tematik. Overgangen til det magiske univers underbygges af at haletudsen viser sig at være en fortryllet pris. Nu kan eventyret begynde. (præsentation)På ryggen af en søhest introduceres Benny for havets univers i skiftende smukke kunstneriske farverige kollager, hvor han møder forskellige væsner og figurer. Også farer, der lurer. Nemlig hajen. Og elementer fra den menneskelige verden i form af et forlist sørøverskib. I skibet sidder to skeletter og diskuterer (som børn), hvis skyld det var at skibet gik ned. De synger sørøversangen, som er meget iørefaldende. Den handler om, hvis mor der var mest forfærdelig. Mødrene skildres som sørøverheltinder (hvor man jo skal være forfærdelig og frygtindgydende). Sangteksten komplementerer billederen af mødrene så fantasien næres yderligere. Efter sangen fortsætter skænderiet om, hvem der er den stærkeste i en lavine af raffineret sprogbrug og sjove sammenstillinger. (Konfliktoptrapning)Benny og haletudsen finder et skattekort og forlader skibet. De møder blæksprutten, der repræsenterer den farverige ukomplicerede tilgang til verden i form af leg og tilladt sjov i gaden, når man keder sig. Kunstneriske billed- og lydkollager underbygger blækspruttens legende tilgang til verden. Nu skifter lyden og billede skifter markant. Benny og haletudsen møder krabben, som er kontrollør i koral havet. Han repræsenterer lovens lange arm. Valgsproget er kontrol og orden, som udspiller sig i en nonsensdialog, efterfulgt af en sang, som er med til at understrege filmens tematik. Krabben destruerer skattekortet og Benny og haletudsen forlader stedet. Lyden skifter igen markant og farverne bliver mørkere. Hajen ses i sivene. Svømmende efter Benny. (Klimaks) Med nød og næppe undgår Benny hajen med blækspruttens hjælp. Og blæksprutten kender en vej til koralrevet uden om overkrabbekontrolløren. I koralrevet ser Benny ind i den spændende verden med tre smækre selvoptagede havfruer feteret af en hummer, som i ren beruselse smider sit rygskjold, og dermed gør sig sårbar for blækspruttens drillerier. Krabben fornemmer uroen i det univers, han forsøger at kontrollere med sin frygtindgydende krabbeklo, der er forstærket med en stor vante. Haletudsen afslører nu magtens indskrænkethed ved at fjerne vanten, og det afsløres, at der reelt ingen styrke er bag denne magt. Krabben har kun en lille slatten klo under vanten! Blæksprutten stiller det centrale spørgsmål: Er den klo (der repræsenterer en forloren magt) til noget? Andet end til grin? (Udtoning) Benny finder skattekisten og returnerer til badeværelset.

06
00:34:45
Kapitelbillede
Klimaks
Konflikten finder en balance. Der er en løsning på vev. Benny finder skattekisten og returnerer til badeværelset. (Skatten til at blive herre i eget hus og måske vaskepulvermærket, som vil rette op på balancen mellem barn og voksen?) Moderen kommer ind i badeværelset og ser Benny med frømandsudstyret, men skælder ikke ud da hun også finder det gule vaskepulvermærke, som udløser gevinsten: en bil. Helt euforiske bliver de voksne nu optaget af denne gevinst. Faderen liver vældigt op efter en lang arbejdsdag. Nu får de voksne også mulighed for at komme ud i verden, og Benny har fundet og erfaret nøglen til legens og fantasiens skabende univers.

07
00:36:35
Kapitelbillede
Udtoning
Konflikten er løst. Hovedpersonen er kommet videre i sit liv på et mere afklaret stadie. Da forældrene er kørt i bilen, inviterer Benny sine venner med ind i badekarrets verden og præsenterer dem for alt det, han har mødt. Benny har udviklet sig gennem fantasi og leg. Han har nu noget at byde ind med, tror på sig selv, har lært noget han synes er værd at give videre fra sin tur ude i den fantastiske verden.

Animator
Bent Steffensen
Flemming Jensen
Jannik Hastrup
Per Tønnes Nielsen
Filmfotograf
Poul Dupont
Instruktør
Flemming Quist Møller
Jannik Hastrup
Manuskript­forfatter
Flemming Quist Møller
Producer
Per Holst
Stemmer
Bo Jakobsen
Jesper Klein
Jytte Abildstrøm
Jytte Hauch-Fausbøll
Otto Brandenburg
Peter Belli
Poul Dissing
Publisher
Fiasco Film
Publication year
1971
Faust number
CFUFILM1070667
Language
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Material type
Spillefilm
Playing time
41 min.
Målgruppe
Fra 4 år
Tilladt for alle