Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Asterix og briterne
Spillefilm
Asterix og briterne
1.-4. klasse

Gaumont International, Dargaud Films

Baseret på tegneseriealbum af René Goscinny og Alberto Uderzo. Det går forholdsvis let for de romerske legioner at erobre Britannien, og kun en lille landsby nægter at overgive sig, men det ser meget sort ud, da krigeren Fixfax får den lyse idé at drage til Gallien og hente sin fætter Asterix og dennes kammerat Obelix.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Filmen er oplagt at vise i historiefaget. Enten som udpluk eller i fuld længde. Der er lavet en række kapitelinddelinger, som man kan slå ned ved.
En del af øvelsen, når man ser en spillefilm i historiefaget, er at eleverne lærer at skelne mellem fiktion og fakta - også i kaldet faktion i historiefaget. Her er denne tegnefilm eksemplarisk til gode samtaler.
Asterix-universet skal forestille sig at foregå 50 år f.v.t. Det vil være oplagt at snakke kronologi, samt før og efter år nul osv. Ligeledes vil det være oplagt at man viser Romerrigets udbredelse på kort. Desuden vil det også være en god ide at arbejde kort med romertal, da disse ses undervejs i filmen, samt tale omkring, om man også anvender disse i dag.

Asterix og briterne

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:17
Kapitelbillede
Brugte man årer på skibe dengang?
SVAR: Ja det gjorde man. Man brugte mest sejl, men havde også årer til stille vejr eller til angreb.

02
00:01:24
Kapitelbillede
Fandtes der sørøvere dengang? Og hvad med i dag?
Der har til alle tider været sørøvere i forskelligt omfang. Også i dag er der sørøvere, bl.a. ved visse kyststrækninger ved Afrika.

03
00:06:06
Kapitelbillede
Havde romerne landgangsfartøjer som vist?
Nej Det havde de ikke, der er her og lidt senere tydelige paralleller til D-dag i 1944, hvor man for alvor anvendte disse landgangsfartøjer. Se evt.: http://da.wikipedia.org/wiki/D-dag

04
00:06:09
Kapitelbillede
Hvad betyder bogstaverne (VII, VI, XV, XII) på stævnen?
VII=7, VI=6, XV=15, XII=12. Se også gerne 00:54:29, hvor Asterix og Obelix snakker om romertal.

05
00:09:23
Kapitelbillede
Havde man weekend på dette tidspunkt?
Nej. Det havde man ikke. Men i kristne kulturer har man holdt søndagen hellig, altså ikke arbejdet der. Selve weekendbegrebet kommer først i industrialiseringen: Se evt.: http://historienet.dk/sporg-os/hvor-laenge-har-vi-holdt-weekend

06
00:10:43
Kapitelbillede
Hvad står SPQR for?
Senatet og det romerske folk. Hermed viser det båndet mellem styret og folket, SPQR anvendes i dag stadig i Rom, eksempelvis på kloakdækslerne - se evt: http://da.wikipedia.org/wiki/SPQR

07
00:16:13
Kapitelbillede
Findes der trylledrik, som giver en overmenneskelig styrke?
Nej. Desværre og måske også godt. Diskuter hvilke konsekvenser det kunne have hvis man kunne brygge en sådan og hvis den faldt i de forkerte hænder.

08
00:19:38
Kapitelbillede
Hvem var Fønikerne og ville de være smarte at plyndre?
Ja, Fønikerne var et handelsfolk, så referencen er god, og oplagt at plyndre hvis man var sørøver. Se evt: http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8nikerne

09
00:22:37
Kapitelbillede
Var den romerske hær virkelig så ringe?
Nej, den romerske hær var enestående i organisering, udrustning, styrke og bedrifter, det er netop det, som er rigtig sjovt ved filmen, at denne hær ikke kan klare sig mod Asterix og Obelix, når man historisk ved at hæren var så stærk.

10
00:25:25
Kapitelbillede
Hvorfor er det lidt morsomt det med at grave en tunnel?
Det er det, fordi filmen oprindeligt er lavet i 1987 - altså samme år som påbegyndelsen af Eurotunnelen, mellem Frankrig og England. Tunnelen var færdig i 1994. Se evt: http://da.wikipedia.org/wiki/Eurotunnelen

11
00:31:00
Kapitelbillede
Hvorfor støder de sammen på vejen? Og hvad mener de med at køre i den gale/ rigtige side af vejen?
I det meste af verden kører vi i højre side af vejen, men der er undtagelser. Eksempelvis kører man i England i den modsatte side, altså venstre side.

12
00:31:42
Kapitelbillede
Der er noget historisk galt her - men hvad?
Man benytter en racerbillyd for at illustrere farten. Lad eleverne gætte og lad dem være på vagt andre steder i filmen.

13
00:33:26
Kapitelbillede
Hvad er det for en type ur og er dette ur historisk korrekt?
Det er et solur, som man har anvendt, men det er ikke historisk korrekt. Der er lavet en reference til Londons Big Ben. Se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/Big_Ben eller hør den originale Big Ben: http://www.youtube.com/watch?v=E9wWBjnaEck

14
00:45:07
Kapitelbillede
Kunne man blive smidt for løverne?
Ja det kunne man, som en del af de forestillinger, som var i bl.a. Colosseum i Rom, der kunne man kæmpe mod gladiatorer eller vilde dyr. Eksempelvis løver, som var indfanget til formålet: Se evt.: http://da.wikipedia.org/wiki/Gladiator

15
00:46:45
Kapitelbillede
Hvorfor er det sjovt at han hedder Lurifax og bor på Via Vandalis?
Lurifax er en drillepind mm. Og en Vandal er en som ødelægger noget. Se evt: http://biblioteksvagten.dk/single_question.asp?quid=150024:6a46bbf3-fefb-e1d4-bda5-713004060cf1

16
00:47:42
Kapitelbillede
Er det historisk korrekt at Tower i Londinium eller London har været fængsel?
Ja det er rigtigt, Tower også har været fængsel, dog ikke så lang tid tilbage. I dag er det en stor turistattraktion. Se evt.: http://da.wikipedia.org/wiki/Tower_of_London

17
00:57:14
Kapitelbillede
Se den næste passage til 01:00:15 og vurder følgende: Har man på dette tidspunkt dyrket sport? Hvad hedder det spil, som der refereres til? Hvilke ting og begreber er nutidige, som er lagt ind i fortællingen?
Ja man har dyrket sport. Bl.a. atletik, væddeløb mm. Men ikke Rugby, som denne sportsgren hedder. Den minder om vores fodbold og det American Football. Historisk forkerte ting: Måltavlen, stævneorkester, sækkepiber, selve spillet, "british dynamite" (referer til danish dynamite), dommer (har der dog været til nogle af romernes lege - om ikke andet har Cæsar eller anden højtstående person kunnet påvirke resultatet - ofte til publikums begejstring). Røde kors flaget - opstår først som begreb i 1800 tallet. Opkridtede baner osv. Find selv flere.

18
01:03:33
Kapitelbillede
Hvad vil det sige at have fremtiden bag sig?
Diskuter og brug begreberne fortid, nutid og fremtid. Tal også gerne om elevernes forventninger til fremtiden. Dermed arbejdes både med den relative kronologi, men også det at eleverne kan se sig som historiefrembringende - både i den store og lille historie.

19
01:07:13
Kapitelbillede
Stillede den romerske hær virkelig op i kvadrat og triangel og cirkel?
Ja så godt som, som tidligere nævnt var den romerske hær enestående, og havde udviklet en lang række angrebs og forsvarsformationer, bl.a. skjoldborge, som gjorde hæren stærkere og mindskede antallet af sårede og døde blandt de romerske soldater.

20
01:08:46
Kapitelbillede
Tabte romerne så i Britannien?
Nej, de besatte det meste af England og Wales, men ikke Skotland. Her byggede romerne i stedet en mur - Hadrians mur. Muren ligger ca. der hvor grænsen går mellem England og Skotland i dag. Den beskyttede romerne og samfundet mod plyndringer nordfra. Se evt: http://da.wikipedia.org/wiki/Romersk_Britannien og http://da.wikipedia.org/wiki/Hadrians_mur

Bidragyder
Albert Uderzo
René Goscinny
Instruktør
Pino Van Lamsweerde
Manuskript­forfatter
Pierre Tchernia
Stemmer
Nis Bank-Mikkelsen
Ove Sprogø
Torben Hundahl
Udgiver
Gaumont International, Dargaud Films
Udgivelsesår
1997
Faustnummer
CFUFILM1072377
Sprog
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
72 min..
Målgruppe
Fra 6 år
Tilladt for alle