Tilbage
Iqbal & superchippen
Miso Film, TV 2 Danmark
To fupmagere har en ny byplan for Nørrebro klar. Alt gammelt skal rives ned, så pludselig er sammenholdet truet. Krudtuglen Iqbal kommer i besiddelse af en superchip, som fupmagerne vil have fingre i, og som kan redde kvarteret. Men kan man handle ærligt med sådanne størrelser?
1.-6. klasse
Miso Film, TV 2 Danmark
To fupmagere har en ny byplan for Nørrebro klar. Alt gammelt skal rives ned, så pludselig er sammenholdet truet. Krudtuglen Iqbal kommer i besiddelse af en superchip, som fupmagerne vil have fingre i, og som kan redde kvarteret. Men kan man handle ærligt med sådanne størrelser?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetIqbal og superchippen bygger på Manu Sareens bøger og kan derfor ses i forlængelse af læsning af bøgerne.
Filmen er en klassisk dansk familiefilm, hvor de gode børn skal vinde over de onde skurke. Men den tager også temaer som sammenhold/venskab, miljøforurening, og diagnosticerings trangen i dagens samfund op. Det åbner op for mulighed for diskussioner på klassen om disse emner.
Der er udarbejdet et kapitelsæt til filmen med opgaver til de enkelte nedslag. Opgaverne lægger op til at eleverne skal blive opmærksomme på filmiske virkemidler, elementer af berettermodellen, diskutere handlingen og symboler i filmen.
Kapitelsæt med opgaver
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:00
00:00:00
Starten af filmen
Starten af filmen kaldes også et anslag. I et anslag sker der gerne noget dramatisk, spændende, sjovt eller noget som får betydning senere i filmen. Her møder du nogle af de personer, som hjælper Iqbal og nogen som er imod ham senere i filmen. Hvilke personer møder Iqbal på sin vej til Zoo? Hvad får Iqbal, som får betydning for handlingen?
Starten af filmen kaldes også et anslag. I et anslag sker der gerne noget dramatisk, spændende, sjovt eller noget som får betydning senere i filmen. Her møder du nogle af de personer, som hjælper Iqbal og nogen som er imod ham senere i filmen. Hvilke personer møder Iqbal på sin vej til Zoo? Hvad får Iqbal, som får betydning for handlingen?
02
00:05:46
00:05:46
Præsentation af Svinet og Æselmand 1
(se frem til 00:06:26) Efter starten af filmen får man præsenteret de vigtige personer i filmen. Vi har fået præsenteret Iqbal, Sille, og Tariq. Se nu på hvordan Svinet og Æselmand bliver præsenteret i 4 forskellige klip.
(se frem til 00:06:26) Efter starten af filmen får man præsenteret de vigtige personer i filmen. Vi har fået præsenteret Iqbal, Sille, og Tariq. Se nu på hvordan Svinet og Æselmand bliver præsenteret i 4 forskellige klip.
03
00:11:29
00:11:29
Præsentation af Svinet og Æselmand 2
(Se frem til 00:12:00)
(Se frem til 00:12:00)
04
00:12:33
00:12:33
Præsentation af Svinet og Æselmand 3
(se frem til 00:13:44)
(se frem til 00:13:44)
05
00:14:16
00:14:16
Præsentation af Svinet og Æselmand 4
(se frem til 00:15:25) Nu har du set 4 klip, hvor Svinet og Æselmand bliver præsenteret. Hvordan bliver de præsenteret? Lav en karakteristik af de to personer. Lyt til musikken i klippene. Hvad er karakteristisk ved den? Hvad betyder den for præsentationen af Svinet og Æselmand?
(se frem til 00:15:25) Nu har du set 4 klip, hvor Svinet og Æselmand bliver præsenteret. Hvordan bliver de præsenteret? Lav en karakteristik af de to personer. Lyt til musikken i klippene. Hvad er karakteristisk ved den? Hvad betyder den for præsentationen af Svinet og Æselmand?
06
00:16:31
00:16:31
Chippen
(se frem til 00:17:51) Hvad sker der med chippen? Hvad tror du det får af betydning for handlingen? Hvilke effekter bliver brugt i klippet?
(se frem til 00:17:51) Hvad sker der med chippen? Hvad tror du det får af betydning for handlingen? Hvilke effekter bliver brugt i klippet?
07
00:22:16
00:22:16
Musikken som effekt
Lyt til musikken mens de går gennem huset. Hvad gør den ved stemningen? Hvad siger musikken om det, der kommer til at ske?
Lyt til musikken mens de går gennem huset. Hvad gør den ved stemningen? Hvad siger musikken om det, der kommer til at ske?
08
00:25:05
00:25:05
Aftalen
Hvad gør Iqbal og de andre for ikke at blive snydt? Hvad betyder det at være myndig?
Hvad gør Iqbal og de andre for ikke at blive snydt? Hvad betyder det at være myndig?
09
00:25:55
00:25:55
Iqbal og glasset 1
Hvad gør Iqbal, da han kommer til at vælte glasset? Hvad siger det om Iqbal?
Hvad gør Iqbal, da han kommer til at vælte glasset? Hvad siger det om Iqbal?
10
00:34:15
00:34:15
Jakken 1
Iqbal får en jakke af Svinet og Æselmand. Hold øje med hvordan Iqbal opfører og ændrer sig frem til kapitlet jakken 2. Skriv ned hvad I ser og saml det i et fælles dokument eller en padlet.
Iqbal får en jakke af Svinet og Æselmand. Hold øje med hvordan Iqbal opfører og ændrer sig frem til kapitlet jakken 2. Skriv ned hvad I ser og saml det i et fælles dokument eller en padlet.
11
00:36:06
00:36:06
Iqbal og glasset 2
Hvad siger æselmad til Iqbal? Hvad gør Iqbal med glasset og hvordan reagerer han denne gang i forhold til første gang? Hvad siger det om Iqbal?
Hvad siger æselmad til Iqbal? Hvad gør Iqbal med glasset og hvordan reagerer han denne gang i forhold til første gang? Hvad siger det om Iqbal?
12
00:40:58
00:40:58
Sille og Iqbal
Hvorfor bliver Sille og Iqbal uvenner?
Hvorfor bliver Sille og Iqbal uvenner?
13
00:42:03
00:42:03
Onkels gode råd
Hvordan mener onkel at Iqbal skal blive gode venner med Sille? Diskuter om han har ret? Hvordan virker det for Iqbal?
Hvordan mener onkel at Iqbal skal blive gode venner med Sille? Diskuter om han har ret? Hvordan virker det for Iqbal?
14
00:45:16
00:45:16
Musikken
(se frem til 00:46:22) Lyt til baggrundsmusikken. Hvad gør den for stemningen i scenen? Hvem passer musikken til i scenen?
(se frem til 00:46:22) Lyt til baggrundsmusikken. Hvad gør den for stemningen i scenen? Hvem passer musikken til i scenen?
15
00:52:06
00:52:06
Blækklatten
Hvad synes Iqbal at skolepsykologens blækklat ligner? (se frem til 00:53:57) Hvad synes du den ligner? Hvad er skolepsykologens gode råd til Iqbal? Diskuter om hun har ret? Hvordan virker det for Iqbal?
Hvad synes Iqbal at skolepsykologens blækklat ligner? (se frem til 00:53:57) Hvad synes du den ligner? Hvad er skolepsykologens gode råd til Iqbal? Diskuter om hun har ret? Hvordan virker det for Iqbal?
16
00:54:35
00:54:35
Jakken 2
Kig på jeres noter og diskuter hvordan Iqbal har ændret sig, mens han har haft jakken på. Hvem kommer han til at ligne, mens han har jakken på? Hvad er jakken et symbol på? Hvad sker der, da han smider jakken?
Kig på jeres noter og diskuter hvordan Iqbal har ændret sig, mens han har haft jakken på. Hvem kommer han til at ligne, mens han har jakken på? Hvad er jakken et symbol på? Hvad sker der, da han smider jakken?
17
00:56:39
00:56:39
Planen
(se frem til 00:59:32) Nogle gange bliver man inspireret eller henviser til andre film, når man laver en scene i en film. Det kaldes for intertekstualitet. Hvilke kendte danske film henviser de til i denne scene? På hvilke punkter ligner de hinanden? Lyt til baggrundsmusikken Hvilken stemning skaber den?
(se frem til 00:59:32) Nogle gange bliver man inspireret eller henviser til andre film, når man laver en scene i en film. Det kaldes for intertekstualitet. Hvilke kendte danske film henviser de til i denne scene? På hvilke punkter ligner de hinanden? Lyt til baggrundsmusikken Hvilken stemning skaber den?
18
01:05:57
01:05:57
Opgøret
Når man nærmer sig slutningen på filmen og spændingen er på sit højeste kaldes det for klimaks. Det er også her det endelige opgør med skurkene kommer. Hvilke dele af scenen er de mest spændende? Hvad gør dem spændende?
Når man nærmer sig slutningen på filmen og spændingen er på sit højeste kaldes det for klimaks. Det er også her det endelige opgør med skurkene kommer. Hvilke dele af scenen er de mest spændende? Hvad gør dem spændende?
19
01:09:02
01:09:02
Spændingseffekter under jagten
Under jagten bruges forskellige effekter for at skabe spænding? Hold øje med lyden/musikken, lyset og klipningen. Hvordan bidrager de til spændingen?
Under jagten bruges forskellige effekter for at skabe spænding? Hold øje med lyden/musikken, lyset og klipningen. Hvordan bidrager de til spændingen?
20
01:13:23
01:13:23
Afsløringen
Hold øje med Æselmands ansigtsudtryk under afsløringen. Hvilke udtryk/følelser viser hans ansigt?
Hold øje med Æselmands ansigtsudtryk under afsløringen. Hvilke udtryk/følelser viser hans ansigt?
21
01:15:06
01:15:06
Festen
Når en film er endt godt og skal til at slutte kalder man det for udtoningen. Her holdes endnu en fest. sammenlign den med den med Iqbals fødselsdagsfest. Hvad er forskellene på placering, stemning, deltagere, Iqbals opførsel m.m.?
Når en film er endt godt og skal til at slutte kalder man det for udtoningen. Her holdes endnu en fest. sammenlign den med den med Iqbals fødselsdagsfest. Hvad er forskellene på placering, stemning, deltagere, Iqbals opførsel m.m.?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Filmfotograf
Martin Top
Forfatter til forlæg
Manu Sareen
Instruktør
Oliver Zahle
Manuskriptforfatter
Renée Toft Simonsen
Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Skuespiller
Andreas bo
Arien Takiar
Dar Salim
Hircano Soares
Lis Leman Brandorf
Rasmus Bjerg
Arien Takiar
Dar Salim
Hircano Soares
Lis Leman Brandorf
Rasmus Bjerg
Udgiver
Miso Film, TV 2 Danmark
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
CFUFILM1072548
Sprog
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
81 min..
Målgruppe
Tilladt for alle men frarådes børn under 7 år